Hoe ontwikkel je een nieuw business- en experience model voor je bedrijf?

Herman Lier beschrijft in dit boek de werking van het door hem gemodificeerde Business Model Canvas van Alexander Osterwalder. Met dit model kunnen organisaties inzichtelijk maken waarop ze haar middelen en activiteiten het beste kunnen inzetten om waarde te creëren. Het boek wordt afgesloten met een uiteenzetting van het Guest Experience Model® van Peter van Wijngaarden waarmee een optimale gast-/klantbeleving kan worden geregisseerd.
A New Business Model
Zoals veel innovaties uit ergernis ontstaan, kwam ook Herman Lier op het idee voor een eigen boek door de reacties van studenten en ondernemers. Ze vonden het boek van Osterwalder best lastig in gebruik met onduidelijk en academisch taalgebruik. "Dat kan anders, dacht ik en heb een boek gemaakt waarin op heldere wijze beschreven wordt hoe je het model kunt invullen met duidelijke voorbeelden vanuit toerisme en recreatie”, zegt Herman Lier in Recreatie & Toerisme, die aan het model van Osterwalder de bouwsteen Social Media toevoegde: "Die sociale media bouwsteen is zo belangrijk dat deze in een huidig business model niet mag ontbreken.” Herman Lier vindt dat ondernemers meer dan ooit duidelijke keuzes moeten: "Kies en wordt gekozen”, vat hij zijn ondernemersdevies eenvoudig samen: "Als je als bedrijf kiest, wordt je vanzelf door de consument gekozen. En welke keuzes je moet maken, kun je heel inzichtelijk maken met het Business Model Canvas.”
Guest Experience Model®
Herman Lier schreef samen met Peter van Wijngaarden die zijn Guest Experience Model® in het boek introduceert en feitelijk een verdieping is van de bouwsteen value proposition van het Canvas Business Model. Het valt Peter van Wijngaarden al enige tijd op dat steeds meer organisaties en dienstverleners in onze sector te weinig aandacht besteden aan het creëren van een goede beleving voor de klant: "Terwijl dat in de gastvrijheidssector een basisvoorwaarde is”, zegt hij in Recreatie & Toerisme. "Ik zie heel vaak dat mensen vanuit enthousiasme gaan ondernemen maar zich niet afvragen welke beleving ze precies willen overbrengen naar de klant.” Je moet volgens Peter van Wijngaarden eerst naar het fundament van je bedrijf kijken. "Wat is mijn waardepatroon en wat wil ik als experience concept aan de gasten meegeven?” Het Guest Experience Model® dat hij heeft ontwikkeld is een praktisch instrument om vat te krijgen op het bestaansrecht van een organisatie en dit te vertalen naar een betekenisvolle, belevingsgerichte propositie voor klanten of gasten. "Daarmee vult het tevens een ruimte die Osterwalder in zijn Business Model Canvas niet heeft benoemd”, sluit hij af.
Nieuwe business modellen voor de toeristisch-recreatieve sector van Herman Lier en Peter van Wijngaarden is voor € 25 euro inclusief BTW te bestellen via: www.nritmedia.nl/store/37/