Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hoe ontwikkel je een nieuw business- en experience model voor je bedrijf?

Hoe ontwikkel je een nieuw business- en experience model voor je bedrijf?
Bij NRIT Media verscheen onlangs het boek Nieuwe business modellen voor de toeristisch-recreatieve sector van Herman Lier en Peter van Wijngaarden. Vandaag verschijnt in Recreatie & Toerisme een dubbelinterview met beide auteurs. Het interview staat ook op het NRIT Media Vrijetijdsplatform.


Herman Lier beschrijft in dit boek de werking van het door hem gemodificeerde Business Model Canvas van Alexander Osterwalder. Met dit model kunnen organisaties inzichtelijk maken waarop ze haar middelen en activiteiten het beste kunnen inzetten om waarde te creëren. Het boek wordt afgesloten met een uiteenzetting van het Guest Experience Model® van Peter van Wijngaarden waarmee een optimale gast-/klantbeleving kan worden geregisseerd.


A New Business Model

Zoals veel innovaties uit ergernis ontstaan, kwam ook Herman Lier op het idee voor een eigen boek door de reacties van studenten en ondernemers. Ze vonden het boek van Osterwalder best lastig in gebruik met onduidelijk en academisch taalgebruik. "Dat kan anders, dacht ik en heb een boek gemaakt waarin op heldere wijze beschreven wordt hoe je het model kunt invullen met duidelijke voorbeelden vanuit toerisme en recreatie”, zegt Herman Lier in Recreatie & Toerisme, die aan het model van Osterwalder de bouwsteen Social Media toevoegde: "Die sociale media bouwsteen is zo belangrijk dat deze in een huidig business model niet mag ontbreken.” Herman Lier vindt dat ondernemers meer dan ooit duidelijke keuzes moeten: "Kies en wordt gekozen”, vat hij zijn ondernemersdevies eenvoudig samen: "Als je als bedrijf kiest, wordt je vanzelf door de consument gekozen. En welke keuzes je moet maken, kun je heel inzichtelijk maken met het Business Model Canvas.”


Guest Experience Model®

Herman Lier schreef samen met Peter van Wijngaarden die zijn Guest Experience Model® in het boek introduceert en feitelijk een verdieping is van de bouwsteen value proposition van het Canvas Business Model. Het valt Peter van Wijngaarden al enige tijd op dat steeds meer organisaties en dienstverleners in onze sector te weinig aandacht besteden aan het creëren van een goede beleving voor de klant: "Terwijl dat in de gastvrijheidssector een basisvoorwaarde is”, zegt hij in Recreatie & Toerisme. "Ik zie heel vaak dat mensen vanuit enthousiasme gaan ondernemen maar zich niet afvragen welke beleving ze precies willen overbrengen naar de klant.” Je moet volgens Peter van Wijngaarden eerst naar het fundament van je bedrijf kijken. "Wat is mijn waardepatroon en wat wil ik als experience concept aan de gasten meegeven?” Het Guest Experience Model® dat hij heeft ontwikkeld is een praktisch instrument om vat te krijgen op het bestaansrecht van een organisatie en dit te vertalen naar een betekenisvolle, belevingsgerichte propositie voor klanten of gasten. "Daarmee vult het tevens een ruimte die Osterwalder in zijn Business Model Canvas niet heeft benoemd”, sluit hij af.


Nieuwe business modellen voor de toeristisch-recreatieve sector van Herman Lier en Peter van Wijngaarden is voor € 25 euro inclusief BTW te bestellen via: www.nritmedia.nl/store/37/

Trefwoorden: ondernemen, modellen, businessmodellen, alexander osterwalder, klantbeleving

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    01/04/25
    Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
    Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
    01/04/25
    Week van de Duurzame Waterrecreatie
    In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
    01/04/25
    Tegenslagen voor culturele sector en
    "Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
    01/04/25
    Exclusief voor leden
    Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
    Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
    01/04/25
    Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
    Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
    01/04/25
    Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
    De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
    01/04/25
    Exclusief voor leden
    Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
    Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
    31/03/25
    Nederlandse reizigers ontdekken Korea
    Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

    ||| Agenda |||

    05/04/25
    05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
    Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
    12/04/25
    12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
    Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
    26/05/25
    26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
    De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
    24/06/25
    24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...