Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-03-2016

Van Goghjaar buitengewoon succesvol

Bijna 1 miljoen internationale bezoekers in 2015 vanwege Van Gogh

Van Goghjaar buitengewoon succesvol
Vorig jaar kwamen bijna 1 miljoen internationale bezoekers voor het Van Goghjaar naar Nederland en zij besteedden gezamenlijk zo’n 500 miljoen euro. De meeste internationale bezoekers voor Van Gogh kwamen uit Italië, de Verenigde Staten en Frankrijk. In 2015 stond Vincent van Gogh centraal in de grote internationale marketingcampagne ter gelegenheid van zijn 125ste sterfjaar.


Met het Van Goghjaar is Nederland nog beter op de kaart gezet als Van Goghbestemming. Het Nederlandse Van Gogherfgoed in Noord-Brabant, zijn werk in het Kröller-Müller Museum in Gelderland en in het Van Gogh Museum in Amsterdam is ruimschoots onder de aandacht van het internationale publiek gebracht.


Themajaar goed voor publiciteit en spreiding

Dat het Van Goghjaar hét jaar was om Nederland te bezoeken, is ook bij de internationale media niet onopgemerkt gebleven. Van Tokio tot Buenos Aires en van Berlijn tot New York was er het hele jaar door aandacht voor Van Gogh met in totaal een buitenlandse mediawaarde van bijna 13 miljoen euro in honderden tv-items, print en online publicaties wereldwijd. Daarnaast is het opvallend dat de CBS-cijfers een groei in het aantal hotelovernachtingen in Noord-Brabant en Gelderland laat zien van respectievelijk 12 en 15% (tot november 2015). Dit is hoger dan het landelijk gemiddelde van 7%.


"Van Gogh is wereldwijd een ijzersterk merk en dit themajaar bood dan ook veel aanknopingspunten voor de internationale promotie van Nederland. Het doel was om meer buitenlandse toeristen naar Nederland trekken en dat is gelukt. Naast Amsterdam hebben ook Brabant en Gelderland geprofiteerd van het bezoek van internationale Van Gogh-liefhebbers. Daarmee sluit de ‘VanGoghlijn’ naadloos aan op onze strategie, waarin het spreiden van bezoekers een belangrijk aandachtspunt is.”


Max Schreuder, NBTC Holland Marketing


"Het succes van Van Gogh 2015 bewijst dat Van Gogh niet alleen een inspirator is voor kunstenaars en liefhebbers, maar hij brengt ook veel bezoekers uit binnen- en buitenland in beweging. Voor Brabant is Van Gogh van grote waarde voor de internationalisering van toerisme en cultuur", zegt Frank van den Eijnden, directeur Van Gogh Brabant



"De samenwerking rondom Van Gogh 2015 heeft gezorgd voor veel (inter)nationale aandacht voor Van Gogh, en tevens voor het Kröller-Müller Museum en de Veluwe. Afgelopen jaar zijn er ook voor vele extra activiteiten en evenementen in Gelderland georganiseerd rondom dit thema. Gezamenlijk de krachten blijven inzetten om de verschillende plekken waar je iets kan zien van deze beroemde kunstenaar zal een belangrijk speerpunt zijn voor de komende tijd.”


Jurriaan de Mol, directeur Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen/VisitVeluwe


Hoogtepunten Van Goghjaar

Hoogtepunten in de programmering waren onder andere het Roosegaarde Van Gogh fietspad in Eindhoven, Van Gogh & Co in het Kröller-Müller Museum en de expositie ‘Munch : Van Gogh’ in het Van Gogh Museum. Ook de herdenking van zijn sterfdatum op 27 juli op het Museumplein in Amsterdam en het Van Gogh Bloemencorso Zundert trokken veel internationale belangstelling.


Samenwerking rondom Van Gogh krijgt vervolg

De internationale marketingcampagne ter gelegenheid van het Van Gogh-herdenkingsjaar is een initiatief van NBTC Holland Marketing, Van Gogh Brabant/VisitBrabant en RBT KAN/VisitVeluwe. Samen met het Van Gogh Museum zetten deze drie partijen de Van Gogh 2015-alliantie voort in een driejarige samenwerking rond de internationale marketing van Nederland als Van Goghland. De aandacht voor het erfgoed en het werk van Van Gogh wordt verder uitgebouwd en de investeringen genereren zo een duurzaam effect. Voor wat betreft de marketing wordt vooral ingezet op de reisindustrie, individuele pers en de digitale Holland-kanalen.


Trefwoorden: themajaren, nbtc, van gogh, inkomend toerisme, cultuur

CELTH



||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...