Geplaatst op: 03-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Reizigers betalen 5% meer voor Nederlandse hotelkamer

Reizigers betalen 5% meer voor Nederlandse hotelkamer
Foto: Shutterstock
Prijzen voor Nederlandse hotelkamers zijn in 2015 met 5% sterker gestegen dan het wereldwijde gemiddelde (+1%). In Nederland betaalden reizigers gemiddeld €128 * voor een hotelovernachting. Dat heeft Hotels.com berekend op basis van werkelijk betaalde prijzen.


Uit de laatste Hotel Price Index™ van Hotels.com™ blijkt dat de gemiddelde betaalde prijs* voor een hotelovernachting wereldwijd in 2015 slechts met 1% steeg ten opzichte van 2014. De globale Index kwam neer op 114 in 2015 en naderde daarmee de piek van 117 in 2007, het jaar vóór de wereldwijde economische crisis. In Nederland stegen de hotelprijzen met 5% in 2015. In Amsterdam, Haarlem en Groningen stegen de prijzen voor een hotelovernachting met maar liefst 7%.


Hotelovernachting in Amsterdam €9 duurder

In Nederland stegen de hotelprijzen van gemiddeld €122 in 2014 tot €128 in 2015, een stijging van 5%. Zeven van de acht Nederlandse bestemmingen uit de HPI zagen in 2015 een prijsstijging ten opzichte van 2014. In Amsterdam betaalden reizigers het meest voor een hotelovernachting. Amsterdam bleef de duurste hotelstad met een gemiddelde prijs van €150 voor een hotelovernachting in 2015, €9 meer dan een jaar geleden.



Prijs 2014

Prijs 2015

Mutatie

Amsterdam

141

150

+7%

Maastricht

110

114

+4%

Utrecht

103

109

+6%

Haarlem

97

104

+7%

Den Haag

102

103

+2%

Rotterdam

90

93

+3%

Groningen

83

90

+7%

Eindhoven

87

88

+0%



Over de Hotel Price Index (HPI)

De HPI is een terugkerend rapport over hotelprijzen op grote bestemmingen over de hele wereld die de veranderingen in de prijzen die reizigers daadwerkelijk voor hun accommodatie hebben betaald* in kaart brengt. Tevens biedt de HPI waardevolle inzichten in de oorzaken van deze veranderingen. Het rapport is gebaseerd op honderdduizenden boekingen op websites van Hotels.com over de hele wereld.


*Gemiddelde prijs betaald per nacht inclusief belasting en toeslagen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, prijzen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
HISWA-RECRON teleurgesteld over verhoging btw op logies
De btw-verhoging op sport, media en cultuur is voorlopig van de baan. Die voor logies niet en wordt in 2026 verhoogd van 9% naar 21%. Alleen kamperen is uitgezonderd. Dat hebben coalitie en oppositie afgesproken. HISWA-RECRON reageert diep teleurgesteld en ziet haar intensieve lobby van de afgelopen maanden niet beloond.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...