Geplaatst op: 03-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Reizigers betalen 5% meer voor Nederlandse hotelkamer

Reizigers betalen 5% meer voor Nederlandse hotelkamer
Foto: Shutterstock
Prijzen voor Nederlandse hotelkamers zijn in 2015 met 5% sterker gestegen dan het wereldwijde gemiddelde (+1%). In Nederland betaalden reizigers gemiddeld €128 * voor een hotelovernachting. Dat heeft Hotels.com berekend op basis van werkelijk betaalde prijzen.


Uit de laatste Hotel Price Index™ van Hotels.com™ blijkt dat de gemiddelde betaalde prijs* voor een hotelovernachting wereldwijd in 2015 slechts met 1% steeg ten opzichte van 2014. De globale Index kwam neer op 114 in 2015 en naderde daarmee de piek van 117 in 2007, het jaar vóór de wereldwijde economische crisis. In Nederland stegen de hotelprijzen met 5% in 2015. In Amsterdam, Haarlem en Groningen stegen de prijzen voor een hotelovernachting met maar liefst 7%.


Hotelovernachting in Amsterdam €9 duurder

In Nederland stegen de hotelprijzen van gemiddeld €122 in 2014 tot €128 in 2015, een stijging van 5%. Zeven van de acht Nederlandse bestemmingen uit de HPI zagen in 2015 een prijsstijging ten opzichte van 2014. In Amsterdam betaalden reizigers het meest voor een hotelovernachting. Amsterdam bleef de duurste hotelstad met een gemiddelde prijs van €150 voor een hotelovernachting in 2015, €9 meer dan een jaar geleden.



Prijs 2014

Prijs 2015

Mutatie

Amsterdam

141

150

+7%

Maastricht

110

114

+4%

Utrecht

103

109

+6%

Haarlem

97

104

+7%

Den Haag

102

103

+2%

Rotterdam

90

93

+3%

Groningen

83

90

+7%

Eindhoven

87

88

+0%



Over de Hotel Price Index (HPI)

De HPI is een terugkerend rapport over hotelprijzen op grote bestemmingen over de hele wereld die de veranderingen in de prijzen die reizigers daadwerkelijk voor hun accommodatie hebben betaald* in kaart brengt. Tevens biedt de HPI waardevolle inzichten in de oorzaken van deze veranderingen. Het rapport is gebaseerd op honderdduizenden boekingen op websites van Hotels.com over de hele wereld.


*Gemiddelde prijs betaald per nacht inclusief belasting en toeslagen.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, prijzen

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...