Geplaatst op: 03-03-2016
Auteur: Marc Gerlings

Meer marge en denkkracht

Recreatie & Toerisme februari / maart 2016 is uit

Meer marge en denkkracht

Afgelopen vrijdag en dinsdag ontvingen alle abonnees van Recreatie & Toerisme het nummer van februari/maart 2016. Hieronder de editorial uit dat nummer. Om stevig te openen voor het online doorplaatsen van artikelen kunt u hier de tips & trics van de snel groeiende Heineken Experience (+22%) lezen.


Iedereen heeft zo’n zin in lekker weer. De storm en regen maken plaats voor verse bloemen die nog net niet van hun bol afwaaien. Binnen ondernemers en beleidsmakers viel in januari en februari maar weinig te merken van een ijzige periode. Er wordt bijna mooi weer geforceerd door alle ontwikkelingen. Dat ook nog eens ondersteund door de voorspelde groei van 1 tot enkele procenten in toerisme (pag. 22) ziet iedereen het rendement weer helemaal zitten. Daarom als openingsinterview het team van Maas Makelaars aan het woord. Makelen is het samenbrengen van vraag en antwoord. Dat is in deze sector complex. Het levert een mooi beeld op welke bedrijven en locaties het goed doen en waarom. Want dat zit achter hun beroep, je kunt pas wat verkopen als het recreatiebedrijf er iedere dag goed uitziet en met visie wordt geleid.

Wat dacht je van een groeipercentage van 22% in een jaar tijd en de kans om dit jaar de grens van 1 miljoen bezoekers te passeren? Dan gaat het over de Heineken Experience (pag. 16). Al sinds de start is dit bedrijf een aansprekend sterk voorbeeld. Door deze cijfers waren we echt benieuwd waarom het nu opeens zo hard gaat. Dat is toch wel fors meer dan die schamele procenten groei die ons dit jaar in toerisme te wachten te staan. Iets doet manager Lubbers heel veel slimmer dan de rest.


Ondernemen en beleid maken is niet altijd makkelijk. Dat bleek tijdens de Vakantiebeurs. Talloze producten en trends werden aangereikt maar in de laag eronder blonk vage paniek door. Help, de millennial komt er aan (pag. 32). Daar weten we nog weinig van terwijl zij heel anders tegen de wereld aankijken. Dan heb je ook te maken met andere verwachtingen voor reizen en gastvrijheid.


Ook een worsteling, maar dan een die uit succes voortkomt, de oprichting van de eerste transnationale VVV. Samen met Duitse en Belgische partners start Zuid-Limburg een nieuwe stichting. Keihard nodig om internationale processen voor bijvoorbeeld productontwikkeling op te zetten. Waarom komt dat uit succes voort? Ga dan naar pagina 39. Wellicht haal je er inspiratie uit om zelf een unieke regio op te zetten.


Deze keer weer heel veel tips en tools voor de ontwikkeling van marketing, beleid en innovatie. Hopelijk blijft de lobby voor verbetering van beleid en ondernemersklimaat in leisure niet steken omdat het economisch beter gaat. Nu de groei er aankomt, geen garantie, komt er meer marge en denkkracht vrij om Nederland onderscheidend te maken. Het is wel erg stil rondom deze onderwerpen bij bijvoorbeeld Gastvrij Nederland.


Maak tijd vrij in je agenda voor: Het Toerisme- en Vrijetijdscongres 2016, donderdag 9 juni in Hogeschool Zeeland, Vlissingen.

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme

Trefwoorden: marge, innovatie, leisure, marketing, experience, reizen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...