Geplaatst op: 03-03-2016
Auteur: Marc Gerlings

Meer marge en denkkracht

Recreatie & Toerisme februari / maart 2016 is uit

Meer marge en denkkracht

Afgelopen vrijdag en dinsdag ontvingen alle abonnees van Recreatie & Toerisme het nummer van februari/maart 2016. Hieronder de editorial uit dat nummer. Om stevig te openen voor het online doorplaatsen van artikelen kunt u hier de tips & trics van de snel groeiende Heineken Experience (+22%) lezen.


Iedereen heeft zo’n zin in lekker weer. De storm en regen maken plaats voor verse bloemen die nog net niet van hun bol afwaaien. Binnen ondernemers en beleidsmakers viel in januari en februari maar weinig te merken van een ijzige periode. Er wordt bijna mooi weer geforceerd door alle ontwikkelingen. Dat ook nog eens ondersteund door de voorspelde groei van 1 tot enkele procenten in toerisme (pag. 22) ziet iedereen het rendement weer helemaal zitten. Daarom als openingsinterview het team van Maas Makelaars aan het woord. Makelen is het samenbrengen van vraag en antwoord. Dat is in deze sector complex. Het levert een mooi beeld op welke bedrijven en locaties het goed doen en waarom. Want dat zit achter hun beroep, je kunt pas wat verkopen als het recreatiebedrijf er iedere dag goed uitziet en met visie wordt geleid.

Wat dacht je van een groeipercentage van 22% in een jaar tijd en de kans om dit jaar de grens van 1 miljoen bezoekers te passeren? Dan gaat het over de Heineken Experience (pag. 16). Al sinds de start is dit bedrijf een aansprekend sterk voorbeeld. Door deze cijfers waren we echt benieuwd waarom het nu opeens zo hard gaat. Dat is toch wel fors meer dan die schamele procenten groei die ons dit jaar in toerisme te wachten te staan. Iets doet manager Lubbers heel veel slimmer dan de rest.


Ondernemen en beleid maken is niet altijd makkelijk. Dat bleek tijdens de Vakantiebeurs. Talloze producten en trends werden aangereikt maar in de laag eronder blonk vage paniek door. Help, de millennial komt er aan (pag. 32). Daar weten we nog weinig van terwijl zij heel anders tegen de wereld aankijken. Dan heb je ook te maken met andere verwachtingen voor reizen en gastvrijheid.


Ook een worsteling, maar dan een die uit succes voortkomt, de oprichting van de eerste transnationale VVV. Samen met Duitse en Belgische partners start Zuid-Limburg een nieuwe stichting. Keihard nodig om internationale processen voor bijvoorbeeld productontwikkeling op te zetten. Waarom komt dat uit succes voort? Ga dan naar pagina 39. Wellicht haal je er inspiratie uit om zelf een unieke regio op te zetten.


Deze keer weer heel veel tips en tools voor de ontwikkeling van marketing, beleid en innovatie. Hopelijk blijft de lobby voor verbetering van beleid en ondernemersklimaat in leisure niet steken omdat het economisch beter gaat. Nu de groei er aankomt, geen garantie, komt er meer marge en denkkracht vrij om Nederland onderscheidend te maken. Het is wel erg stil rondom deze onderwerpen bij bijvoorbeeld Gastvrij Nederland.


Maak tijd vrij in je agenda voor: Het Toerisme- en Vrijetijdscongres 2016, donderdag 9 juni in Hogeschool Zeeland, Vlissingen.

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme

Trefwoorden: marge, innovatie, leisure, marketing, experience, reizen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.