Geplaatst op: 04-03-2016

DFDS legt de focus op de klant

DFDS legt de focus op de klant
Cruiseferrymaatschappij DFDS kijkt terug op een succesvol 2015 met recordcijfers op de routes IJmuiden – Newcastle, Duinkerken – Dover en Calais – Dover. Op de route IJmuiden – Newcastle bedroeg de groei 2,6% en op de vaarroutes naar Dover maar liefst 7%. De groei is mede het gevolg van een verbeteringstraject waarbij DFDS zich focust op klanttevredenheid en service. Passagiers beoordeelden DFDS vorig jaar gemiddeld met een 7,6. De omzet op alle vaarroutes steeg met 5% naar 13,5 miljard DKK (ongeveer 1,81 miljard euro).


DFDS vervoerde in 2015 een recordaantal passagiers van IJmuiden naar Newcastle en vice versa: 587.000 (2014: 572.000). Het totaal aantal voertuigen lag op 121.500 (2014: 109.500). Ook op het Kanaal was er met 7% een duidelijke groei te zien op de routes Duinkerken – Dover en Calais – Dover. In totaal werden 1.007.252 voertuigen vervoerd. De volumes in de vrachtdivisie van DFDS stegen met 7%.


Nu al veel vroegboekingen

DFDS is actief op dertig vaarroutes. In totaal vervoerde de cruiseferrymaatschappij het afgelopen jaar op alle vaarroutes 6,2 miljoen passagiers. De totale omzet op alle vaarroutes was in 2015 13,5 miljard DKK (ongeveer 1,81 miljard euro), een stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar. Ook voor 2016 zijn de verwachtingen positief: "Er wordt al veel vroeg geboekt voor het hoogseizoen. Ook proberen we reizigers te enthousiasmeren voor overtochten en eventuele aansluitende roadtrips in Zuid-Engeland en Schotland in het voor- en najaar. Daarnaast hebben we in februari twee schepen toegevoegd op de route Calais - Dover”, zegt Teun-Wim Leene, country manager van DFDS.


Klanttevredenheid centraal

In 2015 stond het verbeteren van klanttevreden bij DFDS centraal. Hiervoor is het Customer Focus Initiative in het leven geroepen, een initiatief met drie aandachtspunten: luisteren naar de klant, het trainen van het personeel en focus op culturele verschillen. Om het luisteren naar de klant te realiseren voert DFDS jaarlijks klanttevredenheidsenquêtes uit onder haar passagiers. De onderwerpen variëren van ervaringen tijdens het boeken tot hoe de terminals en verschillende ruimtes aan boord bevielen. Passagiers gaven DFDS in 2015 gemiddeld een 7,6. DFDS traint het personeel op basis van de feedback uit de enquêtes. Medewerkers krijgen onder de noemer ‘Yes we will’ interne trainingen om de dagelijkse gang van zaken constant te kunnen verbeteren. Een ander focuspunt is het overbruggen van culturele verschillen onder de uiteenlopende nationaliteiten aan boord. Daarom heeft DFDS in 2015 een uitwisselingsprogramma opgezet rondom stages met universiteiten in China, Japan en Korea. Tourism Management studenten uit Azië werken tijdens hun studie dan een tijd op de schepen.


Over DFDS

DFDS is de grootste cruiseferrymaatschappij van Noord-Europa met een netwerk van 30 routes en 50 schepen voor passagiers en vracht. Van IJmuiden naar Newcastle vervoert DFDS jaarlijks ruim een half miljoen passagiers over het water. Op de vaarroutes Duinkerken – Dover en Calais – Dover vervoert DFDS jaarlijks ruim een miljoen voertuigen. Dit jaar bestaat DFDS 150 jaar.

Trefwoorden: cruises, veerboten, klanttevredenheid

CELTH





||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.

||| Agenda |||

12/03/25
12/03/25 t/m 12-03-25:  Frysk Toerisme Festival 2025,
Merk Fryslân organiseert op 11 maart 2025 het Frysk Toerisme Festival 2025. Dit event is de opvolge...
18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...