Inzicht in de Nederlandse horeca in 10 punten
Gisteren publiceerde het CBS de Kwartaalmonitor Horeca over het vierde kwartaal 2015. Daarmee biedt het statistisch bureau een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen van de Nederlandse horeca in 2015. Een overzicht van de belangrijkste resultaten in 10 punten.
- Over heel 2015 groeide de omzet van de horecasector met 5,7 procent. Dit overtreft de omzetgroei van 2014 (5,1 procent) en is de hoogste stijging sinds 2006.
- Het vertrouwen van de horecaondernemers is in het eerste kwartaal van 2016 iets afgenomen ten opzichte van het vierde kwartaal. Maar nog steeds zijn ondernemers positief gestemd: met +10 staat de stemmingsindicator op een
relatief hoog niveau. - In totaal zijn er in de Nederlandse horeca aan het eind van het derde kwartaal bijna 52 duizend bedrijven actief, ongeveer 3,5 procent meer dan een jaar geleden.
- De omzet van hotels, pensions en conferentieoorden steeg voor het tiende kwartaal achtereen ten opzichte van een jaar eerder. De groei kwam uit op 5,9 procent, vergeleken met het vierde kwartaal in 2014. De groei is lager dan in het derde kwartaal, toen die 8,2 procent bedroeg.
- Het aantal overnachtingen in hotels steeg in de eerste twee maanden van het vierde kwartaal met 4,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Al sinds het derde kwartaal van 2013 is het aantal hotelovernachtingen ieder kwartaal hoger dan het jaar ervoor. Buitenlandse gasten zorgden voor de meeste groei (6,7 procent meer overnachtingen). Nederlanders brachten 2,5 procent meer nachten door in hotels dan een jaar eerder.
- Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014 groeide de omzet van restaurants met 7,5 procent. De prijsstijging in deze eetgelegenheden bedroeg dit kwartaal 1,4 procent. Dit betekent dat het volume, het aantal verkochte consumpties, met 6 procent is toegenomen. Hiermee boekten restaurants voor het elfde kwartaal op rij omzet en
volumegroei. - Ook de snackbars, inclusief lunchrooms en ijssalons, noteerden in het vierde kwartaal een hogere omzet. Met een stijging van 8,4 procent overtroffen de snackbars de overige horecabranches. Hiervan kwam 7 procent voor rekening van het aantal verkochte consumpties (volume). De prijzen van snacks en ijsjes stegen met gemiddeld 1,4 procent ten opzichte
van een jaar eerder. - De omzet van kantines en catering lag 6,5 procent hoger dan in het laatste kwartaal van 2014. Over heel 2015 steeg de omzet in deze deelbranche met 5,1 procent, vergeleken met het jaar ervoor. Daarmee boeken kantines en cateraars al twee jaar op rij forse omzetstijgingen.
- De omzet van cafés kwam 4,8 procent hoger uit dan een jaar eerder. Een dergelijke groei is sinds 2011 niet meer voorgekomen. Consumpties in cafés waren 2,3 procent duurder dan in dezelfde periode van 2014. Ondanks deze prijsstijging verkochten cafés meer consumpties in het vierde kwartaal dan een jaar eerder: het volume van de verkopen steeg met 2,5 procent. Daarmee steeg het volume voor het derde achtereenvolgende kwartaal.
- Consumenten hebben iets meer besteed dan in het vierde kwartaal van 2014. Dat is in lijn met het aantrekken van de werkgelegenheid en het herstel op de woningmarkt. Het consumentenvertrouwen was in het vierde kwartaal positief, evenals in de voorgaande twee kwartalen. Consumenten gaven vooral meer uit aan de inrichting van hun
woningen en elektrische apparaten. Ook ging meer geld naar diensten, zoals horeca, recreatie en cultuur.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafés, kantines, snackbars, omzet