Geplaatst op: 08-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Inzicht in de Nederlandse horeca in 10 punten

Inzicht in de Nederlandse horeca in 10 punten
Gisteren publiceerde het CBS de Kwartaalmonitor Horeca over het vierde kwartaal 2015. Daarmee biedt het statistisch bureau een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen van de Nederlandse horeca in 2015. Een overzicht van de belangrijkste resultaten in 10 punten.
  1. Over heel 2015 groeide de omzet van de horecasector met 5,7 procent. Dit overtreft de omzetgroei van 2014 (5,1 procent) en is de hoogste stijging sinds 2006.
  2. Het vertrouwen van de horecaondernemers is in het eerste kwartaal van 2016 iets afgenomen ten opzichte van het vierde kwartaal. Maar nog steeds zijn ondernemers positief gestemd: met +10 staat de stemmingsindicator op een
    relatief hoog niveau.
  3. In totaal zijn er in de Nederlandse horeca aan het eind van het derde kwartaal bijna 52 duizend bedrijven actief, ongeveer 3,5 procent meer dan een jaar geleden.
  4. De omzet van hotels, pensions en conferentieoorden steeg voor het tiende kwartaal achtereen ten opzichte van een jaar eerder. De groei kwam uit op 5,9 procent, vergeleken met het vierde kwartaal in 2014. De groei is lager dan in het derde kwartaal, toen die 8,2 procent bedroeg.
  5. Het aantal overnachtingen in hotels steeg in de eerste twee maanden van het vierde kwartaal met 4,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Al sinds het derde kwartaal van 2013 is het aantal hotelovernachtingen ieder kwartaal hoger dan het jaar ervoor. Buitenlandse gasten zorgden voor de meeste groei (6,7 procent meer overnachtingen). Nederlanders brachten 2,5 procent meer nachten door in hotels dan een jaar eerder.
  6. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2014 groeide de omzet van restaurants met 7,5 procent. De prijsstijging in deze eetgelegenheden bedroeg dit kwartaal 1,4 procent. Dit betekent dat het volume, het aantal verkochte consumpties, met 6 procent is toegenomen. Hiermee boekten restaurants voor het elfde kwartaal op rij omzet en
    volumegroei.
  7. Ook de snackbars, inclusief lunchrooms en ijssalons, noteerden in het vierde kwartaal een hogere omzet. Met een stijging van 8,4 procent overtroffen de snackbars de overige horecabranches. Hiervan kwam 7 procent voor rekening van het aantal verkochte consumpties (volume). De prijzen van snacks en ijsjes stegen met gemiddeld 1,4 procent ten opzichte
    van een jaar eerder.
  8. De omzet van kantines en catering lag 6,5 procent hoger dan in het laatste kwartaal van 2014. Over heel 2015 steeg de omzet in deze deelbranche met 5,1 procent, vergeleken met het jaar ervoor. Daarmee boeken kantines en cateraars al twee jaar op rij forse omzetstijgingen.
  9. De omzet van cafés kwam 4,8 procent hoger uit dan een jaar eerder. Een dergelijke groei is sinds 2011 niet meer voorgekomen. Consumpties in cafés waren 2,3 procent duurder dan in dezelfde periode van 2014. Ondanks deze prijsstijging verkochten cafés meer consumpties in het vierde kwartaal dan een jaar eerder: het volume van de verkopen steeg met 2,5 procent. Daarmee steeg het volume voor het derde achtereenvolgende kwartaal.
  10. Consumenten hebben iets meer besteed dan in het vierde kwartaal van 2014. Dat is in lijn met het aantrekken van de werkgelegenheid en het herstel op de woningmarkt. Het consumentenvertrouwen was in het vierde kwartaal positief, evenals in de voorgaande twee kwartalen. Consumenten gaven vooral meer uit aan de inrichting van hun
    woningen en elektrische apparaten. Ook ging meer geld naar diensten, zoals horeca, recreatie en cultuur.
Link: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/FFA18535-A09F-4753-84A4-DED6CD057373/0/KMhoreca2015K4.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, cafés, kantines, snackbars, omzet

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
07/11/24
Exclusief voor leden
Bedrijfsplanning makkelijker door AI
Vandaag is de lancering van Barbara, een Graph-AI planningssysteem dat de personeelsplanning voor bedrijven verandert. van een 20-uur durende weektaak naar een proces van 15 minuten.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
05/11/24
Exclusief voor leden
Deuren open NH Collection Gent na forse renovatie
Na een ingrijpende renovatie opent NH Collection Gent opnieuw haar deuren. Dit hotel ligt tegenover het Stadhuis, in het oude stadshart van Gent.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.