Themajaar 2017 officieel gelanceerd op ITB in Berlijn
In 2017 is het 100 jaar geleden dat de Nederlandse kunststroming De Stijl werd opgericht door Van Doesburg in Leiden. De vernieuwingsdrang van De Stijl wordt de laatste 25 jaar voortgezet onder de noemer Dutch Design. Volgend jaar zet NBTC, samen met diverse partners, Nederland internationaal op de kaart als cultuurbestemming en als land waar creatievelingen al 100 jaar wereldwijd vernieuwing brengen in architectuur en design.
Programma in heel Nederland
NBTC zet de komende jaren sterk in op spreiding van toerisme in tijd en ruimte. Dit themajaar biedt daarvoor goede aanknopingspunten. De tentoonstellingen en evenementen vormen een mooie aanleiding voor mensen om ook minder bekende plekken en regio’s van Nederland te bezoeken. Daarnaast zet NBTC in op thema’s die de bestedingen van het bezoek verhogen, zoals cultuurtoerisme. De cultuurtoerist besteedt bovengemiddeld veel aan zijn bezoek aan Nederland; zo’n 850 euro per persoon per verblijf tegenover zo’n 470 euro die een gemiddelde toerist uitgeeft per verblijf.
Samenwerking
Het themajaar Mondriaan tot
Dutch Design is een samenwerking tussen NBTC Holland Marketing, Den Haag
Marketing, Toerisme Utrecht, Amersfoort Citymarketing, Visit Brabant, Leiden
Marketing, Visit Veluwe en Museum Drachten. Deelnemende musea zijn
Gemeentemuseum Den Haag, Centraal Museum Utrecht, Museum de Lakenhal Leiden
(i.s.m. Rijksmuseum Amsterdam), Museum Drachten, Kröller-Müller Museum in Otterlo,
Kunsthal KAdE in Amersfoort, Rietveld-Schröderhuis in Utrecht, Villa Mondriaan
in Amersfoort, Paviljoen Gerrit Rietveld De Zonnehof in Amersfoort, Dutch
Design Week in Eindhoven, Design Academy Eindhoven, TextielMuseum Tilburg,
Gemeentemuseum Helmond, Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch en Moti in Breda.