Geplaatst op: 11-03-2016
Auteur: Marc Gerlings

100 jaar geleden Slag van Verdun wat doet dat met toerisme?

Dark tourism en marketing regio Lorraine

100 jaar geleden Slag van Verdun wat doet dat met toerisme?

Bijna een eeuw geleden startte een van de bloedigste veldslagen van de Eerste Wereldoorlog, die bij Verdun. De herdenking is een moment van bezinning. Het trekt ook toeristen aan die willen zien hoe het is in de loopgraven. In het verbouwde Verdun Memorial Museum wordt het verhaal verteld en kunnen bezoekers ervaren wat de soldaten en bewoners meemaakten. De regio biedt een breed scala aan evenementen en tours want het toerisme is meer dan welkom. Het levert een levendige leisure tak op aan musea, grote voorstellingen en voorlichting voor diverse leeftijdsgroepen. En wat doet deze regio aan marketing rondom dit bijzondere jaar?

Tourisme Lorraine ondersteunt breed programma
21 februari 1916 begon een van de bloedigste veldslagen uit de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog: de Slag om Verdun. Tien maanden lang streden Franse tegen Duitse soldaten in een prestigeslag die 700.000 doden, gewonden en vermisten tot gevolg zou hebben. Het verkeersbureau Tourisme Lorraine herdenkt de veldslag dit jaar met een omvangrijk programma van tentoonstellingen, optredens, militaire en luchtvaartshows en meer.

Memorial weer open
Een van de speerpunten is de heropening afgelopen februari van het Verdun Memorial museum na een verbouwing van twee jaar. Voor een indrukwekkende impressie van de veldslag is een bezoek aan het hernieuwde museum een aanrader. Dit museum – geopend in 1967 – is grondig verbouwd en opende eind februari weer haar deuren voor het publiek. Verdeeld over drie verdiepingen vind je er een overweldigend aanbod van 2000 voorwerpen, duizenden foto’s, audiovisuele presentaties, panoramafoto’s waardoor bezoekers een indringend beeld krijgen van deze slag. Nadere info op www.memorial-verdun.fr.


Het Ossuarium van Douamont
Een bezoek aan dit monument mag tijdens een herdenkingsrondrit niet ontbreken. In het 137-meter lange hoofdgebouw bevinden zich de resten van 130.000 Franse en Duitse soldaten en op de begraafplaats 15.000 graven.

Een van de belangrijkste verdedigingswerken rond Verdun was Fort Douaumont dat op 25 februari 1916 al snel door de Duitsers veroverd werd en dienst deed als ‘commandocentrum’ voor Duitse troepen. Pas eind oktober slaagden de Fransen erin het fort te heroveren. Een audiotour is beschikbaar waarmee men een leerzaam inzicht krijgt van het leven in dit fort. 29 mei zullen de Franse president Hollande en bondskanselier Merkel in het bijzijn van 4000 Duitse en Franse jongeren het bloedvergieten hier herdenken.



Ook fort Faux speelde een belangrijke rol in de Slag om Verdun – het Franse leger had veel forten ontmanteld waaronder Faux zodat er slechts een klein garnizoen achter bleef. Begin juni 1916 werd het fort aangevallen en na een ongekend heftige strijd tegen de Duitsers moest majoor Raynal het onderspit delven. Het is nu ingericht als een museum.


Soldaatleven ervaren in citadel van Verdun
Het was een wereld op zich, het leven in de ondergrondse citadel van Verdun. De 7km aan ondergrondse gangen dienden als hoofdkwartier van het Franse leger en huisden kruitmagazijnen, telefooncentrale, bakkerij, slaapzalen, keukens en meer. Door middel van een rit in een treintje ontdekken bezoekers het harde leven en strijd van de Franse soldaat ‘Poilu’.


Licht en theaterspektakel
In het kader van het herdenkingsjaar is de licht- en klankshow ‘From flames to light’ dit jaar aangepast. 250 acteurs, 900 kostuums, 1000 projectoren en spectaculaire effecten geven de voorstelling in de buitenlucht een zeer realistische kijk op deze oorlog die 300 dagen duurde. Een show voor jong en oud. De voorstellingen vinden iedere vrijdag- en zaterdagavond plaats van 17 juni tot en met zaterdag 30 juli. De 1½ uur durende ‘From flames to light’ voorstelling begint bij het vallen van de duisternis rond 22.00 - 22.30 uur. Zie ook www.spectacle-verdun.com.



Loopgraven in
Veel dichter bij het strijdgewoel van de Eerste Wereldoorlog kun je vandaag de dag eigenlijk niet komen: in de vele loopgraven die vanaf platforms nog steeds bezichtigd kunnen worden, met name in de buurt van de Saint-Mihiel Salient ten zuidwesten van Verdun, waaronder Bois Brûlé, Apremont-la-Forêt en Tranchées des Bavarois. Ook in de heuvels rond Butte de Vauquois zijn metersdiepe kraters te zien veroorzaakt door ontploffingen in de vele mijnschachten en ondergrondse aftakkingen onder de vijandelijke linies.



Andere doelgroep: de Grote Oorlog in Jip en Janneke taal
Er zijn verschillende initiatieven ontwikkeld om ook jonge kinderen de complexiteit van deze oorlog in heldere taal uit te leggen. Zo kun je op dewww.vadrouillelagrenouille.eueen informatief doe- en leesboek downloaden in het Nederlands. Ook leuk voor kinderen is een bezoek aan het fort Falouse – gebouwd tussen 1906 en 1908 op 5 kilometer van Verdun – dat volledig ongeschonden is gebleven. Met poppen wordt een waarheidsgetrouw beeld gecreëerd van de ontberingen van de Franse soldaten hier.


Routes wandelen, joggen of fietsen langs oorlogsplekken
Gids Isabelle Jehannin onderricht je al joggend langs oorlogslocaties. Je kunt kiezen uit 7, 8 en 13km. Vertrekpunt is het Verdun Memorial dagelijks om 16.00 uur, kosten inclusief schoenen, shorts en T-shirt en pannenkoeken voucher 20 euro (7 en 8 km) of 40 euro voor de 13km circuit.www.facebook.com/JoggingTouristiqueVerdun

Ook voor mountainbikers zijn er twee routes uitgezet die langs forten en loopgraven lopen. Zie www.tourisme-verdun.fr. Onder begeleiding van een gids kan men op verschillende dagen in het jaar natuur-wandelingen maken door het oorlogsgebied. www.lesforetsdelhistoire14-18.fr

Hoe zit het met de marketing?
De regio richt zich voornamelijk op free publicity activiteiten nationaal en internationaal. Op projectbasis wordt samengewerkt met Atour France, de Franse equivalent van NBTC. Echter is die samenwerking meestal gericht op een deel van deze regio, het departement Vogezen. Dit jaar is ook een budget samengesteld voor advertenties in consumentenmedia.

Afgelopen jaar is de content en uiterlijk van de regionale toeristische website verbeterd. Gedeeltelijk vanwege het herdenkingsjaar. Ook in deze regio is de trend te zien dat consumenten informatie en inspiratie online zoeken. De Nederlandse teksten van de website zijn nog niet helemaal optimaal, maar daar wordt dit jaar extra aandacht aan besteed, meldt het bureau.


In de loop van dit jaar vinden enkele individuele persreizen plaats met daarbij ook veel ruimte voor online verhalen. Eind maart is er een internationale persreis dat in het teken van de slag nu 100 jaar geleden. Een Nederlandse blogger maakt deel uit van dit project.


Nadere info over het herdenkingsjaar op www.verdun2016.org en www.tourisme-lorraine.fr/memoire.
Trefwoorden: Verdun, dark tourism, Lorraine, marketing, historie

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...