VVV Zuid-Limburg in de ban van het Customer Journey Model
"Het Customer Journey Model gaat ervan uit dat de marketinginstrumenten die je als VVV inzet, wisselen al naar gelang de aankoopfase waarin een gast zich bevindt. Gasten die je voor Zuid-Limburg werft, benader je bijvoorbeeld anders dan gasten die al in je gebied zijn. Dit geldt vooral voor je online performance”, schrijft de VVV die nog een segment aan het model toevoegtde zogenaamde pre-fase, de ‘Basis’. "Immers, wil je gasten werven, moet er in het gebied zelf sprake zijn van een optimale infrastructuur. Ook ten aanzien van de communicatie door verschillende stakeholders. Om die optimale infrastructuur te bereiken, zet VVV Zuid-Limburg o.a. acties uit op het vlak van storytelling, kennisverbreding van ondernemers en community building met inwoners.”
De Customer Journey
VVV Zuid-Limburg definieerde zes achtereenvolgende fases die een gast doorloopt vanaf het nadenken over een vakantie tot en met de aanbeveling bij thuiskomst:
Basis -> Aandacht -> Overweging -> Boeking -> Reis -> Aanbeveling
Braggies
Voor elke fase is inmiddels een aparte
strategie ontwikkeld met ook tal van nieuwe communicatie elementen.
Zo gaat VVV Zuid-Limburg erop inzetten dat gasten die eenmaal in
Zuid-Limburg zijn het gebied ook positief gaan aanbevelen. De VVV
gaat daartoe o.a. 10 zogenaamde mobiele #Braggieplekken ontwikkelen.
Gasten worden vervolgens via diverse uitingen geattendeerd op deze
"must see” locaties, waar vervolgens een #Braggiesymbool staat
waarmee men zich via een selfie kan fotograferen. De #Braggieplekken
wisselen iedere maand en laten zo zien wat per seizoen het meest
bijzonder is.
Nieuwe marketinginstrumenten
Dit jaar gaat de VVV diverse nieuwe instrumenten inzetten zoals Storytelling, Augmented Reality Apps, Virtual Reality, een nieuwe website met veel films (online eind maart), ambassadeurs (waaronder mountainbiker Bart Brentjens en wielrenner Tom Dumoulin), vaste bloggers, Tickli (het in 2015 gelanceerde ticketsysteem voor evenementen en attracties), een mobiele website die zich aanpast aan plaats en weer, een Pop Up Store en Gaming.