Geplaatst op: 16-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Apenheul gekozen tot Leukste Uitje van Nederland

Apenheul gekozen tot Leukste Uitje van Nederland
Foto: Apenheul
De Apenheul in Apeldoorn is verkozen tot het leukste uitje van Nederland. ANWB-leden uit het hele land stemden massaal op hun favoriete uitje. Coen de Ruiter, directeur van Apenheul, ontving vanmiddag blij verrast de eerste prijs uit handen van Frits van Bruggen, hoofddirecteur van de ANWB. GaiaZOO in Kerkrade ontving de tweede prijs en Dierenpark Amersfoort de derde prijs. Een bezoek aan een dierentuin is volgens ANWB-leden het allerleukste om te doen. Niet eerder bestond de top drie van ‘Leukste uitjes van Nederland’ uit drie dierenparken.


Voor de zesde landelijke verkiezing van het ‘Leukste uitje van Nederland’ selecteerde de ANWB 26 uitjes op basis van bezoekersaantal (+400.000) en landelijke bekendheid. Alle uitjes die ANWB-leden beoordeeld hebben tijdens de verkiezing staan op het Land van de ANWB, dé plek voor leuke en bijzondere uitjes in Nederland.


Kroon op werk van afgelopen jaren

"Deze prijs is een kroon op ons werk van de afgelopen jaren”, vertelt Apenheul directeur Coen de Ruiter. Na vier jaar in de top 3 geëindigd te zijn, sleept het dierenpark nu de eerste prijs in de wacht. "Daar zijn we enorm trots op, apentrots zelfs”.


Veel vernieuwing

Apenheul heeft de afgelopen jaren veel vernieuwd in het park. Coen de Ruiter: "Tijd is kostbaar en mensen hechten steeds meer waarde aan quality time met familie en vrienden. Midden in de Veluwse bossen bieden wij hen die gelegenheid. Letterlijk oog in oog staan met apen is een ervaring die je niet vergeet. In Apenheul beleven gasten een ontspannen en gezellig dagje uit." ANWB-leden hebben hun favoriete uitje op 5 aspecten beoordeeld. Met name het personeel van Apenheul scoorde zeer goed.


Jaarthema

De titel is een mooie start van het nieuwe seizoen van Apenheul. In 2016 zet het dierenpark de 17 soorten loslopende apen centraal. Het jaarthema houdt ook in dat er weer veel verbeteringen en aanvullingen zijn gerealiseerd in het park. Op het vernieuwde Apenboompad beleven bezoekers het regenwoud hoog tussen de boomtoppen én de loslopende apen. Daarnaast opent het park op 15 april met een nieuwe apensoort: de roodkruinmangabey. En tijdens de openingsactie, van 15 april t/m 15 mei, start het dierenpark met een voordelige tientjesactie op alle kinderkaartjes. Apenheul is in 2016 van 15 april t/m 30 oktober dagelijks geopend.


Provinciale winnaars

De ANWB riep ook twaalf provinciale winnaars uit:


Drenthe         Drents museum     
Flevoland      Orchideeën Hoeve Luttelgeest
Friesland       Natuurmuseum Fryslan
Gelderland    Speelboerderij en Maisdoolhof Malden
Groningen     DoeZoo Insektenwereld         
Limburg         Kasteeltuinen Arcen
Noord-Brabant    Boerenbondsmuseum
Noord-Holland     Landgoed Hoenderdaell
Overijssel      Kinderboerderij Dondertman
Utrecht          Nationaal Militair Museum
Zeeland        Berkenhof’s Tropical Zoo
Zuid-Holland    Wellnessresort Elysium


Meest maatschappelijke uitje

Naast de publieksprijzen voor het ‘Leukste landelijke uitje’ en het ‘Leukste provinciale uitje’ kent ANWB ook prijzen toe aan het ‘Meest maatschappelijke uitje.’Met deze verkiezing steunt de ANWB veelbelovende, maatschappelijke initiatieven binnen de vrijetijdsbranche. De winnaar van het ‘Meest maatschappelijk uitje 2016’ is Stichting Vier het Leven. Deze stichting geeft eenzame ouderen met een beperking de kans om met één op één begeleiding van vrijwilligers er op uit te gaan. Ook de vrijwilligers die dit mogelijk maken krijgen daarme een goed gevoel. Het landelijke bereik van de stichting sprak de jury erg aan en de potentie om de activiteiten uit te breiden naar bijvoorbeeld een theater- of museumbezoek. Een prachtig initiatief dat de ANWB graag steunt om meer bekendheid te verkrijgen. Tweede plaats in deze verkiezing is voor DoeZoo Insektenwereld Leens en de derde plaats voor Onvergetelijk CODA.


Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, nederland, awards

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...