Toerisme weer belangrijker voor wereldeconomie en werkgelegenheid
"Ondanks de onzekere economische omstandigheden en andere uitdagingen waarvoor toerisme zich gesteld zag, is de sector met 3,1% gegroeid wat resulteerde in een bijdrage van 9,8% aan het wereldwijde bbp”, zei president en CEO van de WTTC David Scowsill bij de presentatie van de cijfers. Een op de elf banen ter wereld is het gevolg toerisme. In totaal zorgt de sector voor 284 miljoen banen. "Toerisme heeft op zijn veerkracht bewezen”, vervolgt Scowsill. "Terroristische aanslagen, epidemieën, valutaschommelingen en geopolitieke uitdagingen hebben op lokale of regionale schaal invloed op het toerisme maar op mondiaal niveau blijft toerisme sterk presteren.”
Groei in Europa beneden gemiddelde
Alle regio's in de wereld droegen bij aan de groei van de totale toerismebijdrage aan het bbp in 2015. Europa presteerde met een groei van 2,5% beneden het gemiddelde (3,1%). Zuidoost-Azië was de snelst groeiende regio met een groeiende bijdrage van 7,9%, gevolgd door Zuid-Azië, dat 7,4% groeide. In het Midden-Oosten groeide de bijdrage van toerisme aan het bbp met 5,9%, het Caribisch gebied met 5,1%, Sub-Sahara Afrika met 3,3%, Noord-Amerika met 3,1%, Zuidoost-Azië met 2,1%, Latijns-Amerika met 1,5% en Noord-Afrika met 1,4%.
Olie-exporterende landen maken succesvol switch naar toerisme
Het valt de WTTC op dat diverse olieproducerende landen succesvol de omslag maken naar toerisme. Lage olieprijzen hebben een positief effect op reizen en toerisme omdat de kosten voor autorijden en vliegtickets dalen. Dit is met name het geval voor consumenten in de ontwikkelde wereld, waaronder olie-importerende landen.Voor olie-exporterende landen is een lage olieprijs niet gunstig maar zij kunnen dat in hun voordeel gebruiken door te kiezen voor de ontwikkeling van het toerisme. Deze landen zijn juist door lage olieprijzen en een toename van het besteedbaar inkomen veel bereikbaarder geworden. Succesvolle voorbeelden zijn de Arabische Emiraten, Qatar, Azerbeidzjan en Columbia die de bijdrage van toerisme aan het bbp sterk zagen groeien.
Sterke groei uitgaand Chinees toerisme
Andere opvallende ontwikkeling is de sterke groei van het uitgaand Chinees toerisme. De internationale bestedingen van Chinese toeristen groeide in 2015 met maar liefst 53%. Chinezen gaven vorig jaar 215 miljard euro uit aan uitgaand toerisme. Van die groei profiteerde vooral Europa en Oceanië. Buurlanden als Hong Kong, Macau en Taiwan zagen minder Chinese toeristen. Het inkomend toerisme naar China vertoonde met 3% een wat gematigder groeitempo. In China werken 65 miljoen mensen in toerisme, 8,4% van alle banen.
Trefwoorden: toerisme, economische betekenis, werkgelegenheid