Rabobank: Groei in horeca en recreatie zet door
De sectoren die het meest profiteren zijn de zakelijke dienstverlening, de bouw en de horeca en recreatie, waarvoor de Rabobank respectievelijk 4,2%, 4,0% en 3,0% volumegroei verwacht in 2016. De automotive kent als enige sector een krimp (-1,0%) na de fiscaal gedreven opleving vorig jaar.
Horeca en recreatie
Na een uitstekend verlopen 2015 zal ook 2016 een goed jaar worden voor de horeca en recreatie. De groei zakt wel wat in met +3,0%. De sector groeit door toedoen van de aantrekkende economie, wat zich vertaalt naar hogere bestedingen door zowel particuliere als zakelijke doelgroepen.
Nederland Leisureland
Nederland als bestemmingsland kent ook een toenemende populariteit. Jaar in jaar uit groeit het internationaal toerisme en Nederland is een van de hotspots voor internationale toeristen. Nederland ontwikkelt zich in toenemende mate tot 'leisureland' waar wonen, werken en winkelen niet meer zonder goede horeca- en belevingsconcepten kunnen.
Concentratie van de groei
Enige nuance is noodzakelijk: de groei concentreert zich met name in de toeristische en economisch sterke gebieden rondom Amsterdam, de Randstad en de kustgebieden. Tegelijkertijd volgen consumententrends elkaar zo snel op, dat wat vandaag 'in' is, morgen weer uit kan zijn. De levenscyclus van producten en concepten staat flink onder druk. Tel daar de toenemende concurrentie bij op, ook vanuit branchevreemde partijen zoals supermarkten en AirBnB. Dit alles leidt tot een uitdagend speelveld.
Sectorontwikkelingen, (volumemutaties per sector % j-o-j)
|
2014 |
2015 |
2016 |
|
|
|
|
Industrie |
1,8 |
1,7 |
2,0 |
Bouw |
3,2 |
8,2 |
4,0 |
Automotive |
-2,4 |
3,0 |
-1,0 |
Groothandel |
3,2 |
2,8 |
2,6 |
Detailhandel |
2,3 |
2,2 |
2,4 |
Horeca & Recreatie |
4,0 |
3,8 |
3,0 |
Transport & Logistiek |
1,9 |
1,5 |
1,8 |
Zakelijke Dienstverlening |
3,6 |
5,2 |
4,2 |
Bron: CBS, Rabobank, maart 2016 |
Later meer over de specifieke ontwikkelingen in horeca en recreatie.......