Geplaatst op: 22-03-2016

Rabobank: Groei in horeca en recreatie zet door

Rabobank: Groei in horeca en recreatie zet door
In 2016 zet het economische herstel zich voort en nagenoeg alle Nederlandse bedrijfssectoren zullen naar verwachting groeien. Volumegroei in de sector is echter geen garantie voor succes voor ondernemers, zo blijkt uit de Sectorprognoses 2016 die de Rabobank vandaag publiceert.

De sectoren die het meest profiteren zijn de zakelijke dienstverlening, de bouw en de horeca en recreatie, waarvoor de Rabobank respectievelijk 4,2%, 4,0% en 3,0% volumegroei verwacht in 2016. De automotive kent als enige sector een krimp (-1,0%) na de fiscaal gedreven opleving vorig jaar.



Horeca en recreatie

Na een uitstekend verlopen 2015 zal ook 2016 een goed jaar worden voor de horeca en recreatie. De groei zakt wel wat in met +3,0%. De sector groeit door toedoen van de aantrekkende economie, wat zich vertaalt naar hogere bestedingen door zowel particuliere als zakelijke doelgroepen.


Nederland Leisureland

Nederland als bestemmingsland kent ook een toenemende populariteit. Jaar in jaar uit groeit het internationaal toerisme en Nederland is een van de hotspots voor internationale toeristen. Nederland ontwikkelt zich in toenemende mate tot 'leisureland' waar wonen, werken en winkelen niet meer zonder goede horeca- en belevingsconcepten kunnen.


Concentratie van de groei

Enige nuance is noodzakelijk: de groei concentreert zich met name in de toeristische en economisch sterke gebieden rondom Amsterdam, de Randstad en de kustgebieden. Tegelijkertijd volgen consumententrends elkaar zo snel op, dat wat vandaag 'in' is, morgen weer uit kan zijn. De levenscyclus van producten en concepten staat flink onder druk. Tel daar de toenemende concurrentie bij op, ook vanuit branchevreemde partijen zoals supermarkten en AirBnB. Dit alles leidt tot een uitdagend speelveld.


Sectorontwikkelingen, (volumemutaties per sector % j-o-j)


2014

2015

2016





Industrie

1,8

1,7

2,0

Bouw

3,2

8,2

4,0

Automotive

-2,4

3,0

-1,0

Groothandel

3,2

2,8

2,6

Detailhandel

2,3

2,2

2,4

Horeca & Recreatie

4,0

3,8

3,0

Transport & Logistiek

1,9

1,5

1,8

Zakelijke Dienstverlening

3,6

5,2

4,2

Bron: CBS, Rabobank, maart 2016


Later meer over de specifieke ontwikkelingen in horeca en recreatie.......

Trefwoorden: omzet, ondernemen, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, toekomstverwachtingen

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...