Geplaatst op: 22-03-2016

Rabobank: Groei in horeca en recreatie zet door

Rabobank: Groei in horeca en recreatie zet door
In 2016 zet het economische herstel zich voort en nagenoeg alle Nederlandse bedrijfssectoren zullen naar verwachting groeien. Volumegroei in de sector is echter geen garantie voor succes voor ondernemers, zo blijkt uit de Sectorprognoses 2016 die de Rabobank vandaag publiceert.

De sectoren die het meest profiteren zijn de zakelijke dienstverlening, de bouw en de horeca en recreatie, waarvoor de Rabobank respectievelijk 4,2%, 4,0% en 3,0% volumegroei verwacht in 2016. De automotive kent als enige sector een krimp (-1,0%) na de fiscaal gedreven opleving vorig jaar.



Horeca en recreatie

Na een uitstekend verlopen 2015 zal ook 2016 een goed jaar worden voor de horeca en recreatie. De groei zakt wel wat in met +3,0%. De sector groeit door toedoen van de aantrekkende economie, wat zich vertaalt naar hogere bestedingen door zowel particuliere als zakelijke doelgroepen.


Nederland Leisureland

Nederland als bestemmingsland kent ook een toenemende populariteit. Jaar in jaar uit groeit het internationaal toerisme en Nederland is een van de hotspots voor internationale toeristen. Nederland ontwikkelt zich in toenemende mate tot 'leisureland' waar wonen, werken en winkelen niet meer zonder goede horeca- en belevingsconcepten kunnen.


Concentratie van de groei

Enige nuance is noodzakelijk: de groei concentreert zich met name in de toeristische en economisch sterke gebieden rondom Amsterdam, de Randstad en de kustgebieden. Tegelijkertijd volgen consumententrends elkaar zo snel op, dat wat vandaag 'in' is, morgen weer uit kan zijn. De levenscyclus van producten en concepten staat flink onder druk. Tel daar de toenemende concurrentie bij op, ook vanuit branchevreemde partijen zoals supermarkten en AirBnB. Dit alles leidt tot een uitdagend speelveld.


Sectorontwikkelingen, (volumemutaties per sector % j-o-j)


2014

2015

2016





Industrie

1,8

1,7

2,0

Bouw

3,2

8,2

4,0

Automotive

-2,4

3,0

-1,0

Groothandel

3,2

2,8

2,6

Detailhandel

2,3

2,2

2,4

Horeca & Recreatie

4,0

3,8

3,0

Transport & Logistiek

1,9

1,5

1,8

Zakelijke Dienstverlening

3,6

5,2

4,2

Bron: CBS, Rabobank, maart 2016


Later meer over de specifieke ontwikkelingen in horeca en recreatie.......

Trefwoorden: omzet, ondernemen, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, toekomstverwachtingen

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...