Geplaatst op: 22-03-2016

Rabobank: Groei in horeca en recreatie zet door

Rabobank: Groei in horeca en recreatie zet door
In 2016 zet het economische herstel zich voort en nagenoeg alle Nederlandse bedrijfssectoren zullen naar verwachting groeien. Volumegroei in de sector is echter geen garantie voor succes voor ondernemers, zo blijkt uit de Sectorprognoses 2016 die de Rabobank vandaag publiceert.

De sectoren die het meest profiteren zijn de zakelijke dienstverlening, de bouw en de horeca en recreatie, waarvoor de Rabobank respectievelijk 4,2%, 4,0% en 3,0% volumegroei verwacht in 2016. De automotive kent als enige sector een krimp (-1,0%) na de fiscaal gedreven opleving vorig jaar.



Horeca en recreatie

Na een uitstekend verlopen 2015 zal ook 2016 een goed jaar worden voor de horeca en recreatie. De groei zakt wel wat in met +3,0%. De sector groeit door toedoen van de aantrekkende economie, wat zich vertaalt naar hogere bestedingen door zowel particuliere als zakelijke doelgroepen.


Nederland Leisureland

Nederland als bestemmingsland kent ook een toenemende populariteit. Jaar in jaar uit groeit het internationaal toerisme en Nederland is een van de hotspots voor internationale toeristen. Nederland ontwikkelt zich in toenemende mate tot 'leisureland' waar wonen, werken en winkelen niet meer zonder goede horeca- en belevingsconcepten kunnen.


Concentratie van de groei

Enige nuance is noodzakelijk: de groei concentreert zich met name in de toeristische en economisch sterke gebieden rondom Amsterdam, de Randstad en de kustgebieden. Tegelijkertijd volgen consumententrends elkaar zo snel op, dat wat vandaag 'in' is, morgen weer uit kan zijn. De levenscyclus van producten en concepten staat flink onder druk. Tel daar de toenemende concurrentie bij op, ook vanuit branchevreemde partijen zoals supermarkten en AirBnB. Dit alles leidt tot een uitdagend speelveld.


Sectorontwikkelingen, (volumemutaties per sector % j-o-j)


2014

2015

2016





Industrie

1,8

1,7

2,0

Bouw

3,2

8,2

4,0

Automotive

-2,4

3,0

-1,0

Groothandel

3,2

2,8

2,6

Detailhandel

2,3

2,2

2,4

Horeca & Recreatie

4,0

3,8

3,0

Transport & Logistiek

1,9

1,5

1,8

Zakelijke Dienstverlening

3,6

5,2

4,2

Bron: CBS, Rabobank, maart 2016


Later meer over de specifieke ontwikkelingen in horeca en recreatie.......

Trefwoorden: omzet, ondernemen, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, toekomstverwachtingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.