Geplaatst op: 23-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Europese Commissie investeert in Van Gogh-samenwerking

Europese Commissie investeert in Van Gogh-samenwerking
Het themajaar rond Van Gogh krijgt een mooi internationaal vervolg dat ook door de Europese Commissie wordt erkend. Het samenwerkingsverband tussen toeristische promotie-organisaties en culturele instellingen uit Frankrijk, België, Nederland en Duitsland krijgen € 250.000 uit Europa om hun samenwerking uit te bouwen.


Ze waren deze week bij elkaar in ’s-Hertogenbosch voor de opstart van een nieuwe samenwerking. Met de financiering van Europa kijken de partners uit naar een structurele samenwerking tussen toeristische organisaties, culturele erfgoedinstellingen en musea rondom Van Gogh.


Succesvol Van Goghjaar

Vorig jaar kwamen bijna 1 miljoen internationale bezoekers voor het Van Goghjaar naar Nederland en zij besteedden gezamenlijk zo’n 500 miljoen euro. De meeste internationale bezoekers voor Van Gogh kwamen uit Italië, de Verenigde Staten en Frankrijk.


Cultuurreizen tussen Van Gogh locaties in Europa

De Europese Commissie heeft 250.000,- toegekend aan een samenwerking tussen toeristische promotie-organisaties en culturele instellingen. Het doel is om cultuurreizen samen te stellen tussen de verschillende Van Gogh locaties in Europa en deze aan te bieden aan reisorganisaties in Europa, Azië en Amerika. Het project duurt achttien maanden en biedt partners de mogelijkheid zich internationaal nog sterker op de kaart te zetten en het aantal internationale bezoekers te vergroten. Het project draagt tevens bij aan het streven van Van Gogh Europe om de komende jaren verder te bouwen aan het behoud en het ontsluiten van het Van Gogh-erfgoed.


"Van Gogh heeft een groot deel van zijn leven doorgebracht in Brabant en we zijn trots op de manier waarop wij omgaan met zijn erfgoed. Dat doen we met een groot aantal partners en op deze manier zetten we Brabant internationaal in de etalage. Samen trekken we meer nationale en internationale bezoekers naar Brabant, die we de schoonheid van Brabant laten ervaren.”


Henri Swinkels, Brabants gedeputeerde voor Leefbaarheid en Cultuur


NHTV doet onderzoek

De Academie voor Toerisme van NHTV Breda is in dit project betrokken als adviseur en als klankbord.  Docenten en studenten van de academie richten zich de komende maanden op zowel desk- en fieldresearch. Het onderzoek is gericht op het in kaart brengen van een aantal Europese en intercontinentale ‘hot spots’ voor Van Gogh Europe. De Van Gogh bezoeker wordt gevraagd naar de huidige motivatie en beleving van Van Gogh. Daarnaast peilt NHTV de behoefte voor het bezoeken van andere Van Gogh locaties in Europa. De onderzoeksresultaten worden via workshops met de verschillende internationale partners gedeeld. Op basis van deze resultaten worden nieuwe pakketten ontwikkeld om Van Gogh op Europees niveau beter op de kaart te zetten. Tevens denkt NHTV mee over de marketing- en communicatiestrategie rondom Van Gogh Europe.


Nederland is projectleider

VisitBrabant is de projectleider van de samenwerking tussen Bureau de Tourisme St. Remy-de-Provence, Bureau de Tourisme Mons, Pole Museal uit Mons, Projekt2508 uit Duitsland, Regionaal Bureau voor Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen, NHTV Breda en Provincie Noord-Brabant. De Van Gogh Europe locaties zoals het Van Gogh Museum, het Kröller Müller Museum en Van Gogh Brabant maken eveneens deel uit van het project.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, cultuurreizen,

CELTH





||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...