Geplaatst op: 23-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Europese Commissie investeert in Van Gogh-samenwerking

Europese Commissie investeert in Van Gogh-samenwerking
Het themajaar rond Van Gogh krijgt een mooi internationaal vervolg dat ook door de Europese Commissie wordt erkend. Het samenwerkingsverband tussen toeristische promotie-organisaties en culturele instellingen uit Frankrijk, België, Nederland en Duitsland krijgen € 250.000 uit Europa om hun samenwerking uit te bouwen.


Ze waren deze week bij elkaar in ’s-Hertogenbosch voor de opstart van een nieuwe samenwerking. Met de financiering van Europa kijken de partners uit naar een structurele samenwerking tussen toeristische organisaties, culturele erfgoedinstellingen en musea rondom Van Gogh.


Succesvol Van Goghjaar

Vorig jaar kwamen bijna 1 miljoen internationale bezoekers voor het Van Goghjaar naar Nederland en zij besteedden gezamenlijk zo’n 500 miljoen euro. De meeste internationale bezoekers voor Van Gogh kwamen uit Italië, de Verenigde Staten en Frankrijk.


Cultuurreizen tussen Van Gogh locaties in Europa

De Europese Commissie heeft 250.000,- toegekend aan een samenwerking tussen toeristische promotie-organisaties en culturele instellingen. Het doel is om cultuurreizen samen te stellen tussen de verschillende Van Gogh locaties in Europa en deze aan te bieden aan reisorganisaties in Europa, Azië en Amerika. Het project duurt achttien maanden en biedt partners de mogelijkheid zich internationaal nog sterker op de kaart te zetten en het aantal internationale bezoekers te vergroten. Het project draagt tevens bij aan het streven van Van Gogh Europe om de komende jaren verder te bouwen aan het behoud en het ontsluiten van het Van Gogh-erfgoed.


"Van Gogh heeft een groot deel van zijn leven doorgebracht in Brabant en we zijn trots op de manier waarop wij omgaan met zijn erfgoed. Dat doen we met een groot aantal partners en op deze manier zetten we Brabant internationaal in de etalage. Samen trekken we meer nationale en internationale bezoekers naar Brabant, die we de schoonheid van Brabant laten ervaren.”


Henri Swinkels, Brabants gedeputeerde voor Leefbaarheid en Cultuur


NHTV doet onderzoek

De Academie voor Toerisme van NHTV Breda is in dit project betrokken als adviseur en als klankbord.  Docenten en studenten van de academie richten zich de komende maanden op zowel desk- en fieldresearch. Het onderzoek is gericht op het in kaart brengen van een aantal Europese en intercontinentale ‘hot spots’ voor Van Gogh Europe. De Van Gogh bezoeker wordt gevraagd naar de huidige motivatie en beleving van Van Gogh. Daarnaast peilt NHTV de behoefte voor het bezoeken van andere Van Gogh locaties in Europa. De onderzoeksresultaten worden via workshops met de verschillende internationale partners gedeeld. Op basis van deze resultaten worden nieuwe pakketten ontwikkeld om Van Gogh op Europees niveau beter op de kaart te zetten. Tevens denkt NHTV mee over de marketing- en communicatiestrategie rondom Van Gogh Europe.


Nederland is projectleider

VisitBrabant is de projectleider van de samenwerking tussen Bureau de Tourisme St. Remy-de-Provence, Bureau de Tourisme Mons, Pole Museal uit Mons, Projekt2508 uit Duitsland, Regionaal Bureau voor Toerisme Knooppunt Arnhem Nijmegen, NHTV Breda en Provincie Noord-Brabant. De Van Gogh Europe locaties zoals het Van Gogh Museum, het Kröller Müller Museum en Van Gogh Brabant maken eveneens deel uit van het project.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, cultuurreizen,

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...