Geplaatst op: 23-03-2016
Publicatie: Recreatie & Toerisme februari / maart 2016

CELTH onderzoek: Wintersporter laat zijn smartphone niet los

CELTH onderzoek naar boekingsproces (en 5 praktische adviezen)

CELTH onderzoek: Wintersporter laat zijn smartphone niet los
Foto: SkiHoodoo

Als de winter er aankomt krijgen de wintersporters kriebels in de buik. Ze zien zich al op de lange latten of het snowboard bovenaan de piste. Even de telefoon erbij pakken om te kijken naar het lokale weer en nog een paar aanbiedingen opzoeken. Christianne Glazenburg wilde echt eens weten hoe de wintersporter in het boekingsproces de smartphone gebruikt en deed onderzoek.


Christianne Glazenburg deed onderzoek naar de rol van de smartphone in het beslissingsproces voor de wintersportvakantie. Een slimme keuze van kenniscentrum CELTH om hier onderzoek naar te laten doen want de kennis hierover ligt nog zo open als een vers besneeuwde bergtop. Het kan andere sectoren in toerisme inspireren beter naar de rol van het handzame scherm te kijken. Vooral als het om luxe vakanties gaat.


Meer geld mee gemoeid

De Nederlander doet binnen Europa het meest met de vele functies die een smartphone biedt. Glazenburg geeft als bron hiervoor het CBS met cijfers uit 2013. Het interessante aan deze markt die jaarlijks ongeveer 1 miljoen vakantievierders trekt (bron: NBTC-NIPO), is dat er een relatief hoog besteedbaar inkomen op afkomt. Het gaat om de bovenkant van de markt, die meer geld kan of wil besteden aan deze vakantie. Glazenburg wilde zien wat de wintersporter doet met zijn telefoon en of daar adviezen voor touroperators uit te halen zijn. Ze keek met een praktische visie naar het onderzoek en dat wekte sympathie op bij de presentatie in de kleine zaal tijdens de tweede vakdag van de Vakantiebeurs.


Glazenburg zette een semi-gestructureerd onderzoek op en vroeg 12 respondenten het hemd van het lijf. Want zij moesten zich echt blootgeven; van eerste idee over de vakantie helemaal tot aan de vakantie zelf en hoe ze die ervaringen delen.


Apps die je als tracking kunt gebruiken, met daarin spelelementen zijn interessant.

Tracking groeit

"Er zijn ongelooflijk veel apps voor de wintersporter. Vooral geliefd zijn de weerapps, die vaak bekeken worden om de lokale sneeuwhoogte in de gaten te houden. Ook apps die je als tracking kunt gebruiken, met daarin spelelementen zijn interessant. De derde grote groep is bestemmingsspecifieke apps met VVV-achtige informatie. Over wat er te zien en te doen is. Dat zijn de grote drie groepen die de wintersporter veel gebruikt”, meldt Glazenburg. Waarbij de zaken als sneeuwhoogte en weervoorspellingen al vroeg in het seizoen meespelen. Vaak worden deze gebruikt als voorpret op de echte vakantie. Veel bestemmingen bieden de mogelijkheid om camerabeeld van de pistes live te bekijken en dat vindt de respondent fijn.


Lekker snacken

De conclusie na 12 lange interviews en analyse: de smartphone is de snelle snack voor de wintersporter. De smartphone speelt pas een rol in de voorbereiding van de reis, zelden eerder. Het is de voorbereiding waarin voorpret een grote rol speelt. De wintersporter vormt verwachtingen op basis van de data en beelden op dat kleine scherm. "De smartphone is duidelijk een element van plezier”, meldt Christianne. Vandaar dat de webcams ook zo populair zijn. Tijdens de vakantie worden dezelfde apps gebruikt als voor de vakantie. Dat komt omdat de tracking apps, weer en sneeuwhoogte vaak gebundeld bieden. Toch zijn er zeker verschillen in gebruik en dat heeft met leeftijd en karakter te maken. 50% van de jongeren gebruikt een tracking app want dat is gericht op competitie over snelheid, afstand en hoogte. Die competitieve jongeren vonden de wintersport ook veel meer een kans om berichten over hun vakantie te posten via de smartphone. Daar valt nog zeker wat te winnen voor touroperators. Christianne: "De satisfactie over de vakantie wordt niet meer ná een vakantie maar tijdens de vakantie gedeeld. De jongere generatie heeft duidelijk veel meer met social media. Zij zijn niet alleen beter met de skills in het omgaan met de smartphone, de bekendheid van apps bij deze groep ligt ook hoger.”


"De satisfactie over de vakantie wordt niet meer ná een vakantie maar tijdens de vakantie gedeeld."

En de boekingen?

Lopen de boekingen van deze wintersportvakanties dan ook via de smartphone? Nee, dat gaat voor het grootste deel nog via de computer of laptop. Maar de informatie via de smartphone werkt wel als een bevestiging voor de gekochte reis. Toch zal een verandering waarschijnlijk wel doorzetten omdat veel informatie ook beschikbaar is via de smartphone. Daar komt bij dat de smartphone vrijwel altijd meegaat, de piste op. De wintersporter is altijd connected. Dat biedt weer kansen voor de ontwikkeling van mobiele toepassingen door bestemmingen of touroperators.


5 adviezen

Christianne Glazenburg geeft ondernemers maar ook regiomarketeers graag deze 5 adviezen mee:

1) "Creëer meer bewustzijn over de apps en de mogelijkheden. Velen weten nog te weinig wat je er allemaal mee kunt doen.”

2) "Maak meer sites voor de mobiele telefoon.”

3) "Verbeter de WiFi toegang in skigebieden. Vooral de jongeren geven geen geld uit aan bundels.”

4) "Meer data inwinnen. Nu is er nog weinig bekend van de wintersporters, je kunt via de apps en sites ook meer van de wintersporter te weten komen.”

5) "Pas gamification toe. Laat wintersporters bijvoorbeeld een trofee winnen zoals een drankje in een bar. Dan heb je meer binding met de gast.”

6) "Er werd veel gedeeld vanaf de piste, werk daarom met fotowedstrijden en hashtags.”

Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme februari / maart 2016.

Link: www.celth.nl

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.
24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
18/03/24
Lidstaten willen toerisme hoog op de agenda van de nieuwe Europese Commissie
Toerisme blijft in Europa hoog op de politieke agenda staan. De huidige Europese Commissie zal na de verkiezingen haar uiterste best doen toerisme op EU-niveau goed op de agenda te houden.
30/01/24
PD-kandidaat: Kansen voor hotels door CSRD
In het Professional Doctorate voor Leisure, Tourism & Hospitality traject is Armand Odekerken ingestapt. Odekerken onderzoekt hoe verschillende hotelketens duurzaamheidsstrategieën kunnen ontwikkelen en implementeren die voldoen aan de wetgeving over Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
11/01/24
Vier nieuwe projecten van CELTH
De onderzoekers van CELTH zijn samen met werkveldpartners met maar liefst vier nieuwe projecten gestart. De projecten richten zich op een bewonersprofijt en -betrokkenheid, een eerlijker verdeling van de voordelen van toerisme en een rankingsystematiek voor duurzame prestaties van natuurhuisjes.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.