CELTH onderzoek: Wintersporter laat zijn smartphone niet los
CELTH onderzoek naar boekingsproces (en 5 praktische adviezen)
Als de winter er aankomt krijgen de wintersporters kriebels in de buik. Ze zien zich al op de lange latten of het snowboard bovenaan de piste. Even de telefoon erbij pakken om te kijken naar het lokale weer en nog een paar aanbiedingen opzoeken. Christianne Glazenburg wilde echt eens weten hoe de wintersporter in het boekingsproces de smartphone gebruikt en deed onderzoek.
Christianne Glazenburg deed onderzoek naar de rol van de smartphone in het beslissingsproces voor de wintersportvakantie. Een slimme keuze van kenniscentrum CELTH om hier onderzoek naar te laten doen want de kennis hierover ligt nog zo open als een vers besneeuwde bergtop. Het kan andere sectoren in toerisme inspireren beter naar de rol van het handzame scherm te kijken. Vooral als het om luxe vakanties gaat.
Meer geld mee gemoeid
De Nederlander doet binnen Europa het meest met de vele functies die een smartphone biedt. Glazenburg geeft als bron hiervoor het CBS met cijfers uit 2013. Het interessante aan deze markt die jaarlijks ongeveer 1 miljoen vakantievierders trekt (bron: NBTC-NIPO), is dat er een relatief hoog besteedbaar inkomen op afkomt. Het gaat om de bovenkant van de markt, die meer geld kan of wil besteden aan deze vakantie. Glazenburg wilde zien wat de wintersporter doet met zijn telefoon en of daar adviezen voor touroperators uit te halen zijn. Ze keek met een praktische visie naar het onderzoek en dat wekte sympathie op bij de presentatie in de kleine zaal tijdens de tweede vakdag van de Vakantiebeurs.
Glazenburg zette een semi-gestructureerd onderzoek op en vroeg 12 respondenten het hemd van het lijf. Want zij moesten zich echt blootgeven; van eerste idee over de vakantie helemaal tot aan de vakantie zelf en hoe ze die ervaringen delen.
Apps die je als tracking kunt gebruiken, met daarin spelelementen zijn interessant.
Tracking groeit
"Er zijn ongelooflijk veel apps voor de wintersporter. Vooral geliefd zijn de weerapps, die vaak bekeken worden om de lokale sneeuwhoogte in de gaten te houden. Ook apps die je als tracking kunt gebruiken, met daarin spelelementen zijn interessant. De derde grote groep is bestemmingsspecifieke apps met VVV-achtige informatie. Over wat er te zien en te doen is. Dat zijn de grote drie groepen die de wintersporter veel gebruikt”, meldt Glazenburg. Waarbij de zaken als sneeuwhoogte en weervoorspellingen al vroeg in het seizoen meespelen. Vaak worden deze gebruikt als voorpret op de echte vakantie. Veel bestemmingen bieden de mogelijkheid om camerabeeld van de pistes live te bekijken en dat vindt de respondent fijn.
Lekker snacken
De conclusie na 12 lange interviews en analyse: de smartphone is de snelle snack voor de wintersporter. De smartphone speelt pas een rol in de voorbereiding van de reis, zelden eerder. Het is de voorbereiding waarin voorpret een grote rol speelt. De wintersporter vormt verwachtingen op basis van de data en beelden op dat kleine scherm. "De smartphone is duidelijk een element van plezier”, meldt Christianne. Vandaar dat de webcams ook zo populair zijn. Tijdens de vakantie worden dezelfde apps gebruikt als voor de vakantie. Dat komt omdat de tracking apps, weer en sneeuwhoogte vaak gebundeld bieden. Toch zijn er zeker verschillen in gebruik en dat heeft met leeftijd en karakter te maken. 50% van de jongeren gebruikt een tracking app want dat is gericht op competitie over snelheid, afstand en hoogte. Die competitieve jongeren vonden de wintersport ook veel meer een kans om berichten over hun vakantie te posten via de smartphone. Daar valt nog zeker wat te winnen voor touroperators. Christianne: "De satisfactie over de vakantie wordt niet meer ná een vakantie maar tijdens de vakantie gedeeld. De jongere generatie heeft duidelijk veel meer met social media. Zij zijn niet alleen beter met de skills in het omgaan met de smartphone, de bekendheid van apps bij deze groep ligt ook hoger.”
"De satisfactie over de vakantie wordt niet meer ná een vakantie maar tijdens de vakantie gedeeld."
En de boekingen?
Lopen de boekingen van deze wintersportvakanties dan ook via de smartphone? Nee, dat gaat voor het grootste deel nog via de computer of laptop. Maar de informatie via de smartphone werkt wel als een bevestiging voor de gekochte reis. Toch zal een verandering waarschijnlijk wel doorzetten omdat veel informatie ook beschikbaar is via de smartphone. Daar komt bij dat de smartphone vrijwel altijd meegaat, de piste op. De wintersporter is altijd connected. Dat biedt weer kansen voor de ontwikkeling van mobiele toepassingen door bestemmingen of touroperators.
5 adviezen
Christianne
Glazenburg geeft ondernemers maar ook regiomarketeers graag deze 5
adviezen mee:
1)
"Creëer meer bewustzijn over de apps en de mogelijkheden. Velen
weten nog te weinig wat je er allemaal mee kunt doen.”
2) "Maak meer sites voor de mobiele telefoon.”
3) "Verbeter de WiFi toegang in skigebieden. Vooral de jongeren geven geen geld uit aan bundels.”
4) "Meer data inwinnen. Nu is er nog weinig bekend van de wintersporters, je kunt via de apps en sites ook meer van de wintersporter te weten komen.”
5) "Pas gamification toe. Laat wintersporters bijvoorbeeld een trofee winnen zoals een drankje in een bar. Dan heb je meer binding met de gast.”
6)
"Er werd veel gedeeld vanaf de piste, werk daarom met
fotowedstrijden en hashtags.”
Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme februari / maart 2016.