Geplaatst op: 24-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlandse musea blijven online nog steeds achter

Nederlandse musea blijven online nog steeds achter

Hoewel Nederlandse musea het zwaar hebben om voldoende bezoek te trekken en financieel rond te komen laten ze nog steeds grote kansen liggen op online vlak. Dat blijkt uit een analyse van Museumkwartier.nl van het onderzoek "Musea en internetdata” gedaan in opdracht van het CBS.


De echte online activiteit wordt vooral gezien bij de Top 30 musea van Nederland. De kleinere blijven achter in hun wervingskracht, en zullen daardoor steeds meer een achterstand oplopen denkt Jennifer van Bastelaar van MuseumKwartier.nl.


Slechts 5% van de sites geschikt voor mobiel bezoek

Opvallend is dat bijna 10% van de onderzochte musea helemaal geen website heeft. Maar ook dat slechts 5% van de museum sites geschikt is om met een mobiel apparaat te bezoeken. "We zien in onze eigen statistieken dat nog maar 25% de site van MuseumKwartier.nl met een reguliere computer bezoekt. Een enorm gemiste kans dus van veel musea om niet goed bereikbaar te zijn” zegt van Bastelaar.


Weinig inzet van social media

Ook op vlak van social media blijven de kleinere achter. Van de kleine musea (tot 10.000 bezoekers) gebruikt slechts een kwart social media-kanalen zoals Facebook en Twitter. Maar ook bij de grote komt het maar net boven de 70% uit.


Gevaar voor musea

"Als musea niet zorgen voor hun eigen promotie via de kanalen van deze tijd lopen ze het risico om echt vergeten te worden” zegt Van Bastelaar. "Het is juist in deze tijd essentieel om als museum in beeld te blijven bij een brede doelgroep om zo je eigen voortbestaan te waarborgen.”


Over Museumkwartier.nl

Op Museumkwartier.nl staan alle Nederlandse musea vermeld. Behalve alle praktische gegevens, kunnen bezoekersook een beoordeling achterlaten van het museum waar ze zijn geweest. "Een museum bezoeken begint en eindigt op Museumkwartier.nl, een essentiële schakel tussen musea en hun bezoekers." In juli 2015 werd Museumkwartier.nl gelanceerd en bereikte begin 2016 haar 150.000ste bezoeker.

Link: http://museumkwartier.nl/
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, marketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.