Geplaatst op: 25-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ING: Zeeland meest toeristische provincie van Nederland

ING: Zeeland meest toeristische provincie van Nederland
Bron: NBTC
Van alle Nederlandse provincies is Zeeland het meest toeristisch. In de zogenaamde Toerisme Index staat Zeeland met 294 ver boven het gemiddelde. Minst toeristische provincie is Utrecht. Dat schrijft ING Economisch Bureau in haar nieuwste publicatie Toerisme in de regio.


De methode die ING hiervoor gebruikt is niet onomstreden. De bank maakt een index op basis van het aantal overnachtingen ten opzichte van het aantal inwoners en de vestigingen van horeca en attracties ook ten opzichte van het aantal inwoners. De gemiddelde score in Nederland wordt op 100 gesteld. Het gevolg van deze methode is dat dunbevolkte provincies met relatief veel toeristen al snel hoog scoren.


Wie zit er boven en wie onder de streep?

De index geeft in elk geval wel een goed beeld van het belang van toerisme in een specifieke provincie. Dan zie je dat Zeeland (294), Drenthe (163), Limburg (143) en Noord-Holland (137) boven het gemiddelde scoren. Onder het gemiddelde scoren Utrecht (61), Zuid-Holland (66), Groningen (68), Noord-Brabant (81), Overijssel (91) en Gelderland (92).


Amsterdam toeristische hotspot

Amsterdam is in absolute aantallen de toeristische hotspot van Nederland voor toeristen én zakelijke gasten. De stad is met bijna 13 miljoen hotelovernachtingen goed voor ruim 30 procent van het totaal in Nederland en dat is nog exclusief de overnachtingen bij hotels rondom Schiphol.



Toerisme in de regio weer op niveau

Het aantal overnachtingen in hotels, campings, bungalows en b&b’s steeg met bijna 4% in 2015. De toename van de populariteit van steden, regio’s en provincies verschilt echter sterk. Inmiddels ligt het aantal overnachtingen in negen van de twaalf provincies weer boven het niveau van 2012. Alleen Groningen, Drenthe en Noord-Brabant blijven vooralsnog achter.


Grote regionale verschillen

Vooral de sterke groei van het aantal buitenlandse toeristen veroorzaakt regionale verschillen. Noord-Holland en Zeeland zijn allebei populair bij buitenlandse toeristen en realiseerden van 2012 tot en met 2015 de sterkste groei van het aantal overnachtingen. Ook Flevoland lijkt te profiteren van de aantrekkingskracht van Amsterdam en groeit hard qua (zakelijke) overnachtingen. Van alle provincies weten alleen Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland meer buitenlandse dan binnenlandse gasten te trekken.



Inkomend toerisme groeit veel harder dan binnenlands toerisme

De totale markt voor het verblijfstoerisme is tussen 2012 en 2015 sterk gegroeid. Het aantal overnachtingen door buitenlandse gasten steeg met ruim 25% het sterkst. Nederlandse toeristen brachten bijna 5% meer nachten door in eigen land. Tegelijkertijd vinden er verschuivingen plaats in het marktaandeel van provincies. Tussen 2012 en 2015 bleken Noord-Brabant en Limburg minder succesvol dan andere provincies. Hun gezamenlijke aandeel in het aantal binnenlandse overnachtingen daalde bijvoorbeeld van 26% naar minder dan 24,5%. Alleen in Zeeland lukte het om een groter aandeel in het aantal binnenlandse en buitenlandse overnachtingen naar zich toe te trekken.


Wat moeten regio's en ondernemers doen?

Om hun aantrekkingskracht te vergroten dienen toeristische aanbieders en overheden te investeren in vernieuwing. Nieuwe vormen van toerisme komen op terwijl oude vakantiegewoonten veranderen of verdwijnen. Stedentrips zijn een goed voorbeeld van een segment dat groeit, gesteund door lowcost (vlieg)verbindingen. De ontwikkeling van nieuwe niches binnen het toerisme zoals festival-, game- of foodtoerisme maakt regio’s aantrekkelijk voor nieuwe generaties en andere doelgroepen. Tegelijkertijd is de aantrekkingskracht van elementen als een natuurlijke omgeving, attracties, musea en winkelen onverminderd groot en legt dit een stabiele basis onder toekomstige toeristenstromen.


Regionale analyses

ING geeft in haar rapport extra aandacht voor de provincies met een regionale analyse en tips voor ondernemers in die regio.

Link: https://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberichten/2016/03/Meeste_provincies_profiteren_van_groei_toerisme.html
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, provincies

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...