Geplaatst op: 29-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

RECRON Benchmark: Omzet in verblijfsrecreatie groeit licht

RECRON Benchmark: Omzet in verblijfsrecreatie groeit licht
Camping Zeeburg

Nederlandse kampeer- en bungalowbedrijven hebben in 2014 de omzet licht zien groeien tegen dalende kosten. Daardoor is het resultaat verbeterd. Dat blijkt uit de Benchmark Recreatie die RECRON samen met Alfa Accountants en Adviseurs uitvoert. In deze benchmark zijn de jaarcijfers van ruim 100 bedrijven over 2014 vergeleken met 2013.


De omzet groeide met 0,6% naar gemiddeld 1,3 miljoen euro per bedrijf waarbij zowel de bedrijfskosten (-3,7%) als de financieringslasten (huur, afschrijvingen en financiële baten en lasten) daalden (-5,0%). Dat resulteerde in een verbetering van het resultaat uit de gewone bedrijfsuitoefening met 20%. Mede daardoor namen zowel de solvabiliteit als de liquiditeit van de bedrijven licht toe.


Dalende kosten

Bij de bedrijfskosten daalden met name de personeelskosten omdat de bedrijven minder mensen in dienst hadden, verder werd er scherp op de kosten gelet wat resulteerde in een daling van de huisvestings- en algemene kosten. De bedrijfskosten van kampeer- en bungalowbedrijven bestaan voor de helft uit personeelskosten. De financieringslasten maken bijna een derde uit van de brutowinst, ook die daalden.


Meer omzet uit verhuur

Kampeer- en bungalowbedrijven verdienden in 2014 meer aan de verhuur van standplaatsen en accommodaties. Bijna 70% van de omzet komt uit de verhuur. Aan de horeca werd op de bedrijven door de gasten minder geld uitgegeven.


Deelname Benchmark 2015

Bedrijven worden door RECRON uitgenodigd om ook voor het boekjaar 2015 weer aan de benchmark mee te doen. De kosten bedragen slechts € 125,-. Aanmelden kan bij Willem Kraanen, projectleider Benchmark (Kraanen@recron.nl). Het gebruik van de benchmark kan ondernemers veel inzicht geven in de eigen prestaties ten opzichte van het branchegemiddelde. Die meerwaarde kan nog worden vergroot door met een groep ondernemers de verdiepingsslag op te zoeken. Er kan dan aan de hand van een open discussie tussen de ondernemers van elkaar worden geleerd.


Benchmark 2014

De totaal rapportage Benchmark 2014 is bij RECRON te bestellen. Leden betalen daarvoor € 150,00, TOP-leveranciers en Adviseurs € 375,00 en externe partijen € 750,00.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, bedrijven, ondernemen, onderzoek, benchmark

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

07/01/25
FNV organiseert Expertmeeting Kankerverwekkende Vliegtuiguitstoot
Vakbond FNV houdt op vrijdag 10 januari een expertmeeting over de gevaren van kankerverwekkende vliegtuiguitstoot voor de medewerkers op Schiphol. Onderzoek is noodzakelijk, meldt de vakbond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...