Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

RECRON Benchmark: Omzet in verblijfsrecreatie groeit licht

RECRON Benchmark: Omzet in verblijfsrecreatie groeit licht
Camping Zeeburg

Nederlandse kampeer- en bungalowbedrijven hebben in 2014 de omzet licht zien groeien tegen dalende kosten. Daardoor is het resultaat verbeterd. Dat blijkt uit de Benchmark Recreatie die RECRON samen met Alfa Accountants en Adviseurs uitvoert. In deze benchmark zijn de jaarcijfers van ruim 100 bedrijven over 2014 vergeleken met 2013.


De omzet groeide met 0,6% naar gemiddeld 1,3 miljoen euro per bedrijf waarbij zowel de bedrijfskosten (-3,7%) als de financieringslasten (huur, afschrijvingen en financiële baten en lasten) daalden (-5,0%). Dat resulteerde in een verbetering van het resultaat uit de gewone bedrijfsuitoefening met 20%. Mede daardoor namen zowel de solvabiliteit als de liquiditeit van de bedrijven licht toe.


Dalende kosten

Bij de bedrijfskosten daalden met name de personeelskosten omdat de bedrijven minder mensen in dienst hadden, verder werd er scherp op de kosten gelet wat resulteerde in een daling van de huisvestings- en algemene kosten. De bedrijfskosten van kampeer- en bungalowbedrijven bestaan voor de helft uit personeelskosten. De financieringslasten maken bijna een derde uit van de brutowinst, ook die daalden.


Meer omzet uit verhuur

Kampeer- en bungalowbedrijven verdienden in 2014 meer aan de verhuur van standplaatsen en accommodaties. Bijna 70% van de omzet komt uit de verhuur. Aan de horeca werd op de bedrijven door de gasten minder geld uitgegeven.


Deelname Benchmark 2015

Bedrijven worden door RECRON uitgenodigd om ook voor het boekjaar 2015 weer aan de benchmark mee te doen. De kosten bedragen slechts € 125,-. Aanmelden kan bij Willem Kraanen, projectleider Benchmark (Kraanen@recron.nl). Het gebruik van de benchmark kan ondernemers veel inzicht geven in de eigen prestaties ten opzichte van het branchegemiddelde. Die meerwaarde kan nog worden vergroot door met een groep ondernemers de verdiepingsslag op te zoeken. Er kan dan aan de hand van een open discussie tussen de ondernemers van elkaar worden geleerd.


Benchmark 2014

De totaal rapportage Benchmark 2014 is bij RECRON te bestellen. Leden betalen daarvoor € 150,00, TOP-leveranciers en Adviseurs € 375,00 en externe partijen € 750,00.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, bedrijven, ondernemen, onderzoek, benchmark

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...