Geplaatst op: 29-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

RECRON Benchmark: Omzet in verblijfsrecreatie groeit licht

RECRON Benchmark: Omzet in verblijfsrecreatie groeit licht
Camping Zeeburg

Nederlandse kampeer- en bungalowbedrijven hebben in 2014 de omzet licht zien groeien tegen dalende kosten. Daardoor is het resultaat verbeterd. Dat blijkt uit de Benchmark Recreatie die RECRON samen met Alfa Accountants en Adviseurs uitvoert. In deze benchmark zijn de jaarcijfers van ruim 100 bedrijven over 2014 vergeleken met 2013.


De omzet groeide met 0,6% naar gemiddeld 1,3 miljoen euro per bedrijf waarbij zowel de bedrijfskosten (-3,7%) als de financieringslasten (huur, afschrijvingen en financiële baten en lasten) daalden (-5,0%). Dat resulteerde in een verbetering van het resultaat uit de gewone bedrijfsuitoefening met 20%. Mede daardoor namen zowel de solvabiliteit als de liquiditeit van de bedrijven licht toe.


Dalende kosten

Bij de bedrijfskosten daalden met name de personeelskosten omdat de bedrijven minder mensen in dienst hadden, verder werd er scherp op de kosten gelet wat resulteerde in een daling van de huisvestings- en algemene kosten. De bedrijfskosten van kampeer- en bungalowbedrijven bestaan voor de helft uit personeelskosten. De financieringslasten maken bijna een derde uit van de brutowinst, ook die daalden.


Meer omzet uit verhuur

Kampeer- en bungalowbedrijven verdienden in 2014 meer aan de verhuur van standplaatsen en accommodaties. Bijna 70% van de omzet komt uit de verhuur. Aan de horeca werd op de bedrijven door de gasten minder geld uitgegeven.


Deelname Benchmark 2015

Bedrijven worden door RECRON uitgenodigd om ook voor het boekjaar 2015 weer aan de benchmark mee te doen. De kosten bedragen slechts € 125,-. Aanmelden kan bij Willem Kraanen, projectleider Benchmark (Kraanen@recron.nl). Het gebruik van de benchmark kan ondernemers veel inzicht geven in de eigen prestaties ten opzichte van het branchegemiddelde. Die meerwaarde kan nog worden vergroot door met een groep ondernemers de verdiepingsslag op te zoeken. Er kan dan aan de hand van een open discussie tussen de ondernemers van elkaar worden geleerd.


Benchmark 2014

De totaal rapportage Benchmark 2014 is bij RECRON te bestellen. Leden betalen daarvoor € 150,00, TOP-leveranciers en Adviseurs € 375,00 en externe partijen € 750,00.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, bedrijven, ondernemen, onderzoek, benchmark

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...