Geplaatst op: 30-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Europa-Park opent restaurant dat is bedacht door NHTV-studenten

Europa-Park opent restaurant dat is bedacht door NHTV-studenten
Je zou maar Attractions and Theme Park Management studeren aan de NHTV en door Europa-Park worden uitgenodigd om belevingsvol horeca-punt met live cooking te ontwikkelen. Hoe stoer is het dan als de directie besluit je idee daadwerkelijk uit te voeren? Dat is geen droom of een 1-april grap maar werkelijkheid: Europa-Park opent op 2 mei officieel het poffertjesrestaurant het Molencafé.


In Europa-Park gaan bezoekers op reis door veertien verschillende Europese landen. Niet alleen door de architectuur van de gebouwen en de decors wanen zij zich telkens in een ander land, ook het culinaire aanbod draagt daar zeker aan bij. Vanaf 2016 kan men in het Hollandse themagebied ook terecht voor poffertjes. Studenten van NHTV uit Breda ontwikkelden de eerste ideeën voor dit restaurant.


Een culinaire reis

Europa beleven betekent in Duitslands grootste attractiepark ook dat bezoekers moeten kunnen genieten van het typische eten en drinken uit de gepresenteerde landen. Zo serveert men bijvoorbeeld in Spanje tapas en paella, in Zwitserland raclette, in Scandinavië visgerechten, in Griekenland gyros en moussaka, in Oostenrijk 'Kaiserschmarrn' met 'Zwetschgenkompott' en in Engeland 'fish and chips'. Vanaf het seizoen 2016 kunnen bezoekers ook genieten van een typisch deeggerecht van Nederlandse bodem: poffertjes. In het Hollandse themagebied is daarvoor de afgelopen maanden poffertjesrestaurant het Molencafé gebouwd. Het restaurant is al in bedrijf maar zal op 2 mei officieel geopend worden.


Extra Nederlands tintje

De nieuwe aanwinst kent nog een extra Nederlands tintje, want studenten van de studierichting Attractions and Theme Park Management uit Breda hebben hiervoor de eerste ideeën geleverd. Zes studenten werkten 20 weken aan de minor-opdracht om een belevingsvol horeca-punt met 'live cooking' te ontwikkelen. Klaus Hoven, docent van deze attractiepark-specialisatie: "Tot voor kort werden er in dit parkdeel crêpes verkocht. Studenten kwamen met het voorstel om poffertjes te gaan verkopen. Dat zou de Holland-beleving sterk verbeteren. Ze maakten een plan en mochten dit eind 2014 aan de directie van Europa-Park presenteren. Hun uitvoerige plan oogstte veel lof. Het is helemaal geweldig dat hun ideeën nu zijn gebruikt". Attractions and Theme Park Management is een driejarige studierichting van NHTV Breda en als opleidingsvariant uniek in de wereld.


Holland in het Zwarte Woud

Een (Nederlandse) ontwerper van Europa-Park heeft de plannen van de studenten aangepast en verder uitgewerkt. Het exterieur kent typische groene houten gevels terwijl het restaurant met een potkachel en bijpassende tegeltjes een echt Hollands sfeertje oproept. Op het voorterrein staat een dorpspomp en een loket maakt buitenverkoop mogelijk. Binnen kan men zien hoe de poffertjes op de bakplaat bereid worden. Om goede poffertjes te kunnen bakken hebben de medewerkers afgelopen weken nog een cursus van een Nederlandse poffertjesbakker gehad.


Invloed op Indonesische keuken

Een leuk detail is dat verderop in het Nederlandse themagebied nog een wokrestaurant zit. Het zijn immers de Nederlanders die de Indonesische keuken naar Europa hebben gebracht. Omgekeerd hebben de Nederlandse poffertjes invloed gehad op de Indonesische keuken: de 'kue cubit' is afgeleid van het poffertje.


Grootste horecabedrijf in Duitsland

Europa-Park is het grootste horecabedrijf op één locatie in Duitsland. In de food & beverage- afdeling zijn 950 medewerkers werkzaam in zo'n 70 restaurants en andere verkooppunten met in totaal 10.000 zitplaatsen. Jaarlijks wordt o.a. 421 ton friet verkocht, 59.000 porties raclette en 123.000 broodjes vis. Veel producten komen uit de regio en duurzaamheid en kwaliteit zijn belangrijke kernwaarden. Europa-Park is nog steeds het eerste en enige park ter wereld met een restaurant met een Michelin-onderscheiding. Het 'fine dining'-restaurant van hotel "Bell Rock" heeft intussen de tweede Michelinster ontvangen.



Trefwoorden: attractieparken, horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.