Geplaatst op: 06-04-2016
Auteur: Marc Gerlings

Vier Bosch tentoonstellingen van start in Grand Tour

Vier Bosch tentoonstellingen van start in Grand Tour
Foto: Nieuwe lusten in MOTI. Studio Smack

De grote tentoonstelling Visioenen van een genie van Jeroen Bosch duurt nog een maand. 8 mei is de slotdag. Het jaar rondom de schilder loopt door in een breder aanbod van musea. Vier tentoonstellingen, onderdeel van Bosch Grand Tour, geïnspireerd op het werk van de beroemde schilder gaan van start. Om bezoek aan alle musea te inspireren is een stempel concept bedacht. Het is maar de vraag of deze specifieke stempelactie werkt.

Deze maand starten vier tentoonstellingen die deel uitmaken van het unieke samenwerkingsverband Bosch Grand Tour, het programma van zeven Brabantse musea in het Jheronimus Boschjaar 2016. Vanaf april kan de bezoeker reizen langs ’s-Hertogenbosch, Breda, Eindhoven en Tilburg en vijf van de zeven deelnemende musea te bezoeken.


Dieren en Bosch
Op 2 april opende de tentoonstelling De dieren van Jeroen Bosch in Natuurmuseum Brabant in Tilburg. Nog niet eerder stonden dieren in het werk van de beroemde Brabantse schilder zo centraal. Uil, koolmees of hop: ze symboliseren menselijke eigenschappen als zinnelijkheid, mateloosheid, hebberigheid of bandeloosheid en met die kennis krijgen de werken van Bosch een extra dimensie. Behalve een collectie ‘Bossche’ dieren in een bijzondere opstelling en reproducties van Bosch’ werk zijn er actuele werken van de kunstenaars Neige, Sjon Brands en Otto Incze te zien.


MOTI interpreteert Tuin der Lusten
2 april was eveneens het openingsmoment voor Nieuwe Lusten, een digitale herinterpretatie van de Tuin der Lusten in MOTI, Museum of the Image (Breda). Animatoren Persijn Broersen & Margit Lukács, Studio Smack, Eelco Brand en Floris Kaayk creëerden spannende animaties geïnspireerd op het beroemde paneel. Tijdens Nieuwe Lusten wordt ook een verhalenbundel gepresenteerd waarin 22 literaire schrijvers zoals Adriaan van Dis en Nelleke Noordervliet zich lieten inspireren door de Tuin der Lusten.



Wandtapijt herscheppen
In Tilburg is vanaf 8 april in het TextielMuseum de tentoonstelling Making of ‘De Terugkeer van de Olifant’te bezoeken. Het TextielMuseum en Het Noordbrabants Museum werken samen in De terugkeer van de olifant, waarbij het middeleeuwse verloren gegane wandtapijtnaar compositievan Bosch opnieuw tot leven komt in een interpretatie van de wereldberoemde Belgische kunstenaar Jan Fabre. In het TextielMuseum is het proces van ontwerp naar vervaardiging te zien.


Van Abbe
Het Van Abbemuseum programmeert vanaf 16 april de tentoonstelling De jaren 80. Begin van het nu? De rol van Bosch als commentator op de samenleving in zijn tijd wordt verbonden aan de meer recentere geschiedenis van de jaren ’80. Deze periode definieert het begin van onze huidige maatschappij. De tijd van subculturen, sociale conflicten, globalisatie en multiculturalisme wordt opnieuw verkend in de context van diverse culturele ontwikkelingen in Europa. De tentoonstelling bestaat uit een gevarieerde mix van kunstwerken, muziek, televisiefragmenten, drukwerk en archiefmateriaal.Het kritische punt: deze tentoonstelling heeft een magere verbinding met het werk van Jeroen Bosch.


En nog te zien tot en met 5 juni is Jeroen Kooijmans’ The Fish Pond Song in het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch, een monumentale video-installatie.


Werkt deze stempelkaart?

Speciaal voor bezoekers die de Grand Tour afleggen en langs alle steden reizen, ontwikkelden de Bosch Grand Tour-musea een stempelactie. Bij een bezoek aan een Bosch Grand Tour-tentoonstelling tussen 19 december 2015 en 1 april 2017 kunnen bezoekers de stempelkaart uit het programmaboekje laten afstempelen. Daarmee sparen bezoekers onder andere voor een korting van 20% in de webshop van Jheronimus ForeverYours. Deze productlijn staat voor een collectie lifestyle producten met een mix van eigentijds design en de fantasie en beeldtaal van Bosch.De stempelkaart is terug te vinden in het programmaboekje van de Bosch Grand Tour én via de site www.bosch500.nl/grandtour. Het is maar de vraag of bezoekers de meerwaarde inzien van deze collectie.
Trefwoorden: Bosch, Grand Tour, stempelkaart, marketing, regiomarketing, cultuur, kunst

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.