Geplaatst op: 06-04-2016
Auteur: Marc Gerlings

Vier Bosch tentoonstellingen van start in Grand Tour

Vier Bosch tentoonstellingen van start in Grand Tour
Foto: Nieuwe lusten in MOTI. Studio Smack

De grote tentoonstelling Visioenen van een genie van Jeroen Bosch duurt nog een maand. 8 mei is de slotdag. Het jaar rondom de schilder loopt door in een breder aanbod van musea. Vier tentoonstellingen, onderdeel van Bosch Grand Tour, geïnspireerd op het werk van de beroemde schilder gaan van start. Om bezoek aan alle musea te inspireren is een stempel concept bedacht. Het is maar de vraag of deze specifieke stempelactie werkt.

Deze maand starten vier tentoonstellingen die deel uitmaken van het unieke samenwerkingsverband Bosch Grand Tour, het programma van zeven Brabantse musea in het Jheronimus Boschjaar 2016. Vanaf april kan de bezoeker reizen langs ’s-Hertogenbosch, Breda, Eindhoven en Tilburg en vijf van de zeven deelnemende musea te bezoeken.


Dieren en Bosch
Op 2 april opende de tentoonstelling De dieren van Jeroen Bosch in Natuurmuseum Brabant in Tilburg. Nog niet eerder stonden dieren in het werk van de beroemde Brabantse schilder zo centraal. Uil, koolmees of hop: ze symboliseren menselijke eigenschappen als zinnelijkheid, mateloosheid, hebberigheid of bandeloosheid en met die kennis krijgen de werken van Bosch een extra dimensie. Behalve een collectie ‘Bossche’ dieren in een bijzondere opstelling en reproducties van Bosch’ werk zijn er actuele werken van de kunstenaars Neige, Sjon Brands en Otto Incze te zien.


MOTI interpreteert Tuin der Lusten
2 april was eveneens het openingsmoment voor Nieuwe Lusten, een digitale herinterpretatie van de Tuin der Lusten in MOTI, Museum of the Image (Breda). Animatoren Persijn Broersen & Margit Lukács, Studio Smack, Eelco Brand en Floris Kaayk creëerden spannende animaties geïnspireerd op het beroemde paneel. Tijdens Nieuwe Lusten wordt ook een verhalenbundel gepresenteerd waarin 22 literaire schrijvers zoals Adriaan van Dis en Nelleke Noordervliet zich lieten inspireren door de Tuin der Lusten.



Wandtapijt herscheppen
In Tilburg is vanaf 8 april in het TextielMuseum de tentoonstelling Making of ‘De Terugkeer van de Olifant’te bezoeken. Het TextielMuseum en Het Noordbrabants Museum werken samen in De terugkeer van de olifant, waarbij het middeleeuwse verloren gegane wandtapijtnaar compositievan Bosch opnieuw tot leven komt in een interpretatie van de wereldberoemde Belgische kunstenaar Jan Fabre. In het TextielMuseum is het proces van ontwerp naar vervaardiging te zien.


Van Abbe
Het Van Abbemuseum programmeert vanaf 16 april de tentoonstelling De jaren 80. Begin van het nu? De rol van Bosch als commentator op de samenleving in zijn tijd wordt verbonden aan de meer recentere geschiedenis van de jaren ’80. Deze periode definieert het begin van onze huidige maatschappij. De tijd van subculturen, sociale conflicten, globalisatie en multiculturalisme wordt opnieuw verkend in de context van diverse culturele ontwikkelingen in Europa. De tentoonstelling bestaat uit een gevarieerde mix van kunstwerken, muziek, televisiefragmenten, drukwerk en archiefmateriaal.Het kritische punt: deze tentoonstelling heeft een magere verbinding met het werk van Jeroen Bosch.


En nog te zien tot en met 5 juni is Jeroen Kooijmans’ The Fish Pond Song in het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch, een monumentale video-installatie.


Werkt deze stempelkaart?

Speciaal voor bezoekers die de Grand Tour afleggen en langs alle steden reizen, ontwikkelden de Bosch Grand Tour-musea een stempelactie. Bij een bezoek aan een Bosch Grand Tour-tentoonstelling tussen 19 december 2015 en 1 april 2017 kunnen bezoekers de stempelkaart uit het programmaboekje laten afstempelen. Daarmee sparen bezoekers onder andere voor een korting van 20% in de webshop van Jheronimus ForeverYours. Deze productlijn staat voor een collectie lifestyle producten met een mix van eigentijds design en de fantasie en beeldtaal van Bosch.De stempelkaart is terug te vinden in het programmaboekje van de Bosch Grand Tour én via de site www.bosch500.nl/grandtour. Het is maar de vraag of bezoekers de meerwaarde inzien van deze collectie.
Trefwoorden: Bosch, Grand Tour, stempelkaart, marketing, regiomarketing, cultuur, kunst

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.