Forse daling geannuleerde of vertraagde vluchten
Het eerste kwartaal
van 2016 toont in vergelijking met dezelfde periode in 2015 een daling van 35%
te zien in het totaal aantal geannuleerde vluchten en vluchten met een
vertraging van meer dan drie uur. Het aantal vluchten waarbij gedupeerde
passagiers recht hebben op een compensatie is met 15% gedaald. In het eerste
kwartaal van 2015 was er in vergelijking met het eerste kwartaal van 2014, nog
een stijging van 137% te zien in het totaal aantal incidenten.Dit blijkt
uit cijfers van EUclaim.
Het eerste kwartaal van 2016 kent 634 annuleringen en 477 vertragingen. Dit is een daling in vergelijking met 2015. Toen waren er 1212 geannuleerde en 483 vertraagde vluchten in het eerste kwartaal. Het hoge aantal incidenten in 2015 is te verklaren door een extreme storm in Nederland en de stroomstoring op Schiphol in maart. Het aantal incidenten waarbij gedupeerde passagiers recht hebben op een compensatie is in het eerste kwartaal gedaald van 575 in 2015 naar 487 in 2016.
34% van het totaal aantal incidenten vond plaats in de laatste elf dagen van het eerste kwartaal. Een groot gedeelte van het incidenten is veroorzaakt door de Franse ATC stakingen. De luchtverkeersleider staakte maar liefst drie dagen afgelopen maart. In Engeland raasde storm Katie over het land en dit had veel effect op de vluchten tussen Engeland en Nederland. Door de aanslag op de Brusselse luchthaven Zaventem lag al het vliegverkeer op de luchthaven stil. Normaal gesproken vliegen er dagelijks 10 vluchten op de route Amsterdam – Brussel – Amsterdam. De incidenten die zijn ontstaan door bovenstaande situaties zijn allemaal buitengewoon. Passagiers hebben daarom geen recht op een compensatie.