Geplaatst op: 08-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Horeca groeit door inkomend toerisme en grotere bestedingsruimte van Nederlanders

Horeca groeit door inkomend toerisme en grotere bestedingsruimte van Nederlanders
Het ING Economisch Bureau verwacht in 2016 een omzetgroei van 3% in de horeca. De groei steunt op de combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en de toestroom van internationale toeristen. Vooral het aantal restaurantbezoeken en overnachtingen in hotels blijft stijgen. In de hotelmarkt nemen de prijsverschillen tussen kamers in Amsterdam en de rest van het land toe.


  • De stijging van het omzetvolume zet door maar verliest wel wat vaart. Na een zeer succesvol 2015 stijgen de verkopen naar verwachting met 3% in 2016.
  • In de hotellerie en restaurantbranche realiseren bedrijven een bovengemiddelde groei. Cafetaria’s en fastservice groeien ook maar in een lagere versnelling.
  • Cafés blijven achter bij de rest van de sector met een stabilisering van de omzetvolumes.

Verschillen binnen horeca

De omzetvolumes in de horeca stijgen naar verwachting met 3% in 2016 na een zeer succesvol 2015. De groei steunt op de combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en de toestroom van toeristen. De omzetgroei binnen de horeca is ongelijk verdeeld. In de hotellerie en restaurantbranche behalen bedrijven een bovengemiddelde groei. Naar verhouding profiteren zij het meest van het toerisme en de geleidelijke vergrijzing van de bevolking. Cafetaria’s en fastservicerestaurants verkochten nog niet eerder zo veel consumpties. De groei komt in 2016 echter wel in een lagere versnelling. Cafés kampen met forse concurrentie van festivals en kennen een stabilisering van het aantal verkochte consumpties.



Ondernemersvertrouwen

In december gaf bijna 30% van de ondernemers aan dat hun winstgevendheid was verbeterd, bij ruim 55% was de omzet stabiel en bij bijna 15% verminderd. Vooral de groep die de omzet terug ziet lopen is veel kleiner geworden. Tegelijkertijd is het aantal ondernemers dat belemmeringen ervaart tot onder de 50% gedaald. Onvoldoende vraag, financiële beperkingen en zelfs het weer worden structureel minder vaak als belemmering genoemd.


Hotelovernachtingen

In 2015 vonden in Nederland ruim 41 miljoen hotelovernachtingen plaats, een stijging van meer dan vier procent ten opzichte van een jaar eerder. Amsterdam is binnen Nederland veruit de belangrijkste hotelmarkt en de hoofdstad kent een kamerbezetting die tot de hoogste van Europa behoort. "De impact van Airbnb op de concurrentieverhoudingen in de hotellerie is veelbesproken”, stelt Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure. "Vooralsnog groeit de vraag naar accommodatie in Amsterdam echter zodanig dat de Airbnb capaciteit oververhitting van de markt helpt voorkomen”.


Prijzen

De prijzen van hotelkamers in Amsterdam stijgen daardoor wel sterker dan het landelijk gemiddelde. De verschillen zijn vooral groot in de maanden voor en na de zomervakantie wanneer Amsterdam in trek is bij toeristen en zakelijke gasten. In mei 2015 kostte een tweepersoonskamer in Amsterdam 70 euro meer dan het landelijk gemiddelde en ook dit jaar zijn de prijsverschillen aanzienlijk, bijvoorbeeld met Pinksteren.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, restaurants, fastfood, cafetarias, omzet, ondernemen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
07/11/24
Exclusief voor leden
Bedrijfsplanning makkelijker door AI
Vandaag is de lancering van Barbara, een Graph-AI planningssysteem dat de personeelsplanning voor bedrijven verandert. van een 20-uur durende weektaak naar een proces van 15 minuten.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
06/11/24
Exclusief voor leden
Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
05/11/24
Exclusief voor leden
Deuren open NH Collection Gent na forse renovatie
Na een ingrijpende renovatie opent NH Collection Gent opnieuw haar deuren. Dit hotel ligt tegenover het Stadhuis, in het oude stadshart van Gent.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.