Geplaatst op: 11-04-2016

Verkoop caravans en campers groeit vijfde kwartaal op rij

Verkoop caravans en campers groeit vijfde kwartaal op rij
Foto: Shutterstock
In de eerste drie maanden van 2016 werden in Nederland 24% meer nieuwe kampeerauto’s en 3,7% meer nieuwe caravans verkocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De cijfers markeren tevens het vijfde opeenvolgende kwartaal met verkoopgroei, zo concluderen brancheorganisaties Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en BOVAG.


Tot en met maart kochten vakantiegangers 356 nieuwe campers en 1.482 nieuwe caravans. Daarnaast verkocht de vakhandel een stabiel aantal van 2.388 tweedehands caravans en groeide de verkoop van gebruikte kampeerauto’s fors, met 19,3 procent tot 1.425 stuks. Met vijf kwartalen groei op rij heeft de kampeerbranche een lange periode van teruglopende verkoopcijfers definitief achter zich gelaten.


Ommekeer

"We kunnen nu met recht spreken van een ware ommekeer in de Nederlandse kampeerbranche”, aldus KCI-voorzitter Leo Diepemaat. "Ook in andere Europese landen trekt de markt aan en blijkt kamperen mateloos populair. Zo rapporteerden onze Duitse collega’s onlangs al een recordaantal van ruim 1 miljoen geregistreerde kampeermiddelen. Met bijna 550.000 caravans en campers blaast Nederland ook een aardig toontje mee op Europees niveau. Omgerekend naar hoofd van de bevolking zijn we zelfs al jaar en dag wereldtop.” Siewert Gorter, voorzitter BOVAG Caravan- en Camperbedrijven: "Sinds afgelopen jaar kunnen we weer een blik vooruit werpen, nadat de verkoop van nieuwe caravans in 2014 een absolute bodem had bereikt. Met het kampeerseizoen in aantocht hebben we veel aanloop in de showrooms en kampeershops, waarbij ook de gezinnen met jonge kinderen zich steeds vaker laten zien.”


Duitse merken populair

Hymer was in het eerste kwartaal het bestverkochte campermerk, met 15,4 procent marktaandeel, gevolgd door Adria Mobil (9,6 procent) en Bürstner (8,4 procent). Bij de caravans zijn vier Duitse merken goed voor bijna driekwart van de markt: Hobby (24,4 procent), Fendt (18,9 procent), Knaus (17,9 procent) en Eriba (10,4 procent).

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, caravans, kampeerautos, campers, verkoop

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...