Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristisch Limburg maakt reclame op kusttram

Toeristisch Limburg maakt reclame op kusttram

Het is een beetje ondeugende reclamecampagne, die van Toerisme Limburg vzw. Ze gaan de toeristen niet werven op hun woonadres maar op het vakantieadres van de vorige vakantie, aan de Vlaamse kust. Je moet maar durven!


Dit jaar pendelt een ‘Limburgse kusttram’ tussen Knokke en De Panne. Die moet lokale bewoners, dag- en verblijfstoeristen inspireren om een vakantie in Limburg te boeken. "Limburg is het hele jaar door een ideale dichtbijbestemming. Waar beter die boodschap overbrengen dan aan de Belgische Kust, waar de mensen openstaan voor nieuwe vakantieprikkels”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed én voorzitter van Toerisme Limburg vzw.


68 kilometer reclame

De tramlijn tussen Knokke en De Panne is met 68 haltes en 67 km, het langste aaneengesloten tramtraject ter wereld. Van april tot eind december kleurt de tramlijn Limburgs. De kusttram staat volledig in het teken van onze provincie als vakantiebestemming. De slogan ‘Even weg? Altijd Limburg’ en de Vakantiegids Limburg komen duidelijk in beeld. Het middenpaneel, een billboard van 28 m2 wordt afwisselend ingenomen door partners van Toerisme Limburg.


Instroom aan toeristen verder verhogen

"Het is voor het eerst dat Toerisme Limburg vzw maandenlang de kusttram inschakelt om Limburg te promoten”, zegt Igor Philtjens. "We doen dit natuurlijk in de eerste plaats om de instroom aan toeristen verder te verhogen. Toerisme blijft voor Limburg een speerpuntsector. Meer toeristen betekent meer omzet in de economie van de vrije tijd, meer rendement voor de ondernemers en dus meer jobs voor Limburgers. Jobs die niet delokaliseerbaar zijn. Daarom zijn we continu op zoek naar creatieve manieren om nieuwe toeristen aan te trekken.”


Open voor vakantieprikkels

De keuze voor de kusttram is volgens Toerisme Limburg logisch. West-Vlamingen zijn al enkele jaren de belangrijkste Limburgse doelgroep op het vlak van aankomsten en verblijfstoerisme. Bovendien telt de kust het hele jaar door een hoge concentratie aan dag- en verblijfstoeristen. "De promotie is gestart in de paasvakantie. Vanaf dan stromen er duizenden mensen naar de kust: Belgen, Nederlanders, Duitsers … Allemaal potentiële toeristen voor een verblijf in Limburg. Bovendien zijn al die bezoekers in vakantiestemming en staan ze open voor nieuwe vakantieprikkels. We inspireren ze graag om onze provincie te leren kennen.”


Samenwerking met publieke partners

Voor deze promotiestunt werkt Toerisme Limburg samen met diverse publieke partners. Alle Limburgse steden en gemeenten kregen via het participatieplatform de kans om mee in te tekenen op deze bewegende billboard. De eerste maand zet Heusden-Zolder ZLDR LUCHTFABRIEK in de kijker, de belevingsvolle indoor erfgoedwandeling in het voormalige ophaalgebouw van de mijn. Ook Lommel, Genk, Sint-Truiden en Hasselt stapten in. Igor Philtjens: "Vorig jaar lanceerden we een nieuw samenwerkingsmodel voor de sector. Door te participeren kunnen de partners een veel groter publiek bereiken dan wanneer ze individueel communiceren. Zo verhogen we samen de slagkracht en kunnen we Limburg als sterk toeristisch product neerzetten. De kusttram is hiervan een mooi voorbeeld.”


365-dagenseizoen

Dat de campagne meer dan negen maanden loopt, is een bewuste keuze. Toerisme Limburg vzw levert al langer inspanningen om haar toeristisch seizoen gevoelig uit te breiden. "We focussen op meer toeristen, verspreid over het hele jaar. Op die manier willen we een toeristische overrompeling op piekmomenten vermijden. Dat zou ten koste gaan van onze grootste troeven: de landschappen, de rust, de gastvrijheid, het comfort op ons fietsroutenetwerk. Daarom mikken we bewust op een 365-dagenseizoen. Zo is de nazomer in Limburg steeds meer in trek. Het is dan ook een ideaal seizoen voor wandelingen en fietstochten”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Marketing
Trefwoorden: toerisme, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...