Geplaatst op: 14-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

RECRON vraagt aandacht voor recreatie en toerisme in verkiezingsprogramma’s

RECRON vraagt aandacht voor recreatie en toerisme in verkiezingsprogramma’s
Woensdag hebben recreatieondernemers verenigd in RECRON in de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor recreatie en toerisme in de aanstaande verkiezingsprogramma's.


Dat deden ze door een zogenaamde footprint met zeven wensen bij enkele Kamerleden achter te laten. Daarin vraagt RECRON aandacht voor de promotie van vakanties in eigen land, de ontwikkeling van een bruisend buitengebied, experimenteer- en innovatieruimte voor ondernemers, een betere internetbereikbaarheid in het buitengebied, behoud van het lage btw-tarief, een hervorming van het gemeentelijke belastingdomein en een oplossing voor de problemen met de Wet werk en zekerheid.


Kamerleden Erik Ziengs (VVD), Jacques Monasch (PvdA) en Agnes Mulder (CDA) en minister Henk Kamp namen de footprint vlak voor het jaarlijkse debat over de Gastvrijheidseconomie in ontvangst van Monique Van der Sanden, directeur RECRON en Adri van der Weyde, voorzitter RECRON.


"De politiek erkent steeds vaker het belang van recreatie en toerisme voor Nederland. De footprint is een prachtige visitekaart voor Nederland met een enorm maatschappelijk en economisch potentieel”


Adri van der Weyde, voorzitter RECRON


De footprint gaat in op de economische en sociale kracht van recreatie en toerisme. Deze branche creëert waardevolle banen voor alle bevolkingsgroepen en stimuleert de leefbaarheid en de voorzieningen in het buitengebied. Daarnaast versterkt recreatie en toerisme de sociale cohesie door de ontmoetingsplekken die het creëert. Deze combinatie van economische en sociale kracht is uniek.


RECRON heeft de footprint ook naar alle verkiezingscommissies van de politieke partijen gestuurd en gaat graag met hen in gesprek om een positief resultaat voor de recreatieondernemers terug te zien in de verkiezingsprogramma’s.


De RECRON Footprint

  1. Promoot vakantie in eigen land om binnenlandse bestedingen te stimuleren.
  2. Ontwikkel een bruisend buitengebied.
  3. Geef recreatiebedrijven de ruimte in regelgeving om te experimenteren met innovatieve concepten om in te spelen op de nieuwste trends en gastbelevingen.
  4. Optimaliseer de internetbereikbaarheid van het buitengebied.
  5. Behoud het lage btw-tarief om de attractiviteit van de recreatiesector te garanderen en de internationale concurrentiepositie te versterken.
  6. Hervorm het gemeentelijke belastingdomein om wildgroei van toeristische heffingen, zoals de toeristen- en forenzenbelasting en vermakelijkheidsretributies,te stoppen.
  7. Los de problemen in de Wet werk en zekerheid op die duurzame seizoensarbeid in de weg zitten.
Link: http://www.recron.nl/verkiezingen
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, politiek, brancheorganisaties

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...