Geplaatst op: 14-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

RECRON vraagt aandacht voor recreatie en toerisme in verkiezingsprogramma’s

RECRON vraagt aandacht voor recreatie en toerisme in verkiezingsprogramma’s
Woensdag hebben recreatieondernemers verenigd in RECRON in de Tweede Kamer aandacht gevraagd voor recreatie en toerisme in de aanstaande verkiezingsprogramma's.


Dat deden ze door een zogenaamde footprint met zeven wensen bij enkele Kamerleden achter te laten. Daarin vraagt RECRON aandacht voor de promotie van vakanties in eigen land, de ontwikkeling van een bruisend buitengebied, experimenteer- en innovatieruimte voor ondernemers, een betere internetbereikbaarheid in het buitengebied, behoud van het lage btw-tarief, een hervorming van het gemeentelijke belastingdomein en een oplossing voor de problemen met de Wet werk en zekerheid.


Kamerleden Erik Ziengs (VVD), Jacques Monasch (PvdA) en Agnes Mulder (CDA) en minister Henk Kamp namen de footprint vlak voor het jaarlijkse debat over de Gastvrijheidseconomie in ontvangst van Monique Van der Sanden, directeur RECRON en Adri van der Weyde, voorzitter RECRON.


"De politiek erkent steeds vaker het belang van recreatie en toerisme voor Nederland. De footprint is een prachtige visitekaart voor Nederland met een enorm maatschappelijk en economisch potentieel”


Adri van der Weyde, voorzitter RECRON


De footprint gaat in op de economische en sociale kracht van recreatie en toerisme. Deze branche creëert waardevolle banen voor alle bevolkingsgroepen en stimuleert de leefbaarheid en de voorzieningen in het buitengebied. Daarnaast versterkt recreatie en toerisme de sociale cohesie door de ontmoetingsplekken die het creëert. Deze combinatie van economische en sociale kracht is uniek.


RECRON heeft de footprint ook naar alle verkiezingscommissies van de politieke partijen gestuurd en gaat graag met hen in gesprek om een positief resultaat voor de recreatieondernemers terug te zien in de verkiezingsprogramma’s.


De RECRON Footprint

  1. Promoot vakantie in eigen land om binnenlandse bestedingen te stimuleren.
  2. Ontwikkel een bruisend buitengebied.
  3. Geef recreatiebedrijven de ruimte in regelgeving om te experimenteren met innovatieve concepten om in te spelen op de nieuwste trends en gastbelevingen.
  4. Optimaliseer de internetbereikbaarheid van het buitengebied.
  5. Behoud het lage btw-tarief om de attractiviteit van de recreatiesector te garanderen en de internationale concurrentiepositie te versterken.
  6. Hervorm het gemeentelijke belastingdomein om wildgroei van toeristische heffingen, zoals de toeristen- en forenzenbelasting en vermakelijkheidsretributies,te stoppen.
  7. Los de problemen in de Wet werk en zekerheid op die duurzame seizoensarbeid in de weg zitten.
Link: http://www.recron.nl/verkiezingen
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, politiek, brancheorganisaties

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.