Europa wil emissiehandel voor luchtvaart
Klimaatconferentie Parijs: opwarming aarde beperken
Tijdens de Klimaatconferentie in 2015 in Parijs (COP21) stemden 195 landen in met een nieuw bindend klimaatakkoord. Daarmee moeten zij de uitstoot van broeikasgassen terugdringen en de opwarming van de aarde beperken tot ruim onder 2 graden, met 1,5 graad als streefwaarde.
Grote groei luchtvaart leidt tot meer broeikasgassen
De luchtvaart is een van de snelst groeiende bronnen van broeikasgassen. Naar verwachting stijgen de emissies tot 2020 met 70 procent, vergeleken met 2005. Actie is daarom nodig om de doelstellingen uit het klimaatakkoord te halen.
Financiële, economische en sociale maatregelen
De EU streeft naar een ambitieuze en realistische aanpak van de CO2-uitstoot van de luchtvaart. Die aanpak moet mondiaal zijn. Daarom werkt de EU samen met de International Civil Aviation Organization (ICAO). De ministers gaan daarom in op de volgende vragen:
- Hoe zorgen we voor effectieve maatregelen binnen de ICAO?
- Welke maatregelen dragen bij aan economische groei, werkgelegenheid en een concurrerende luchtvaartsector?
- En hoe kunnen we samenwerken met bondgenoten en bruggen slaan naar landen met een andere visie?
ICAO wil koolstofneutrale groei vanaf 2020
De ICAO streeft naar koolstofneutrale groei vanaf 2020. De luchtvaartindustrie staat hier volledig achter. Om de uitstoot van broeikasgassen aan te pakken zet de EU in op CO2-standaarden voor vliegtuigen en een akkoord over een mondiaal marktmechanisme op de Algemene Vergadering van ICAO dit najaar. Er is dringend behoefte aan een dergelijk wereldwijd mechanisme. Het marktmechanisme dat de ICAO nu voorbereid is gebaseerd op offsets. Hiermee kan de luchtvaart de emissies ook buiten de eigen sector compenseren en zo klimaatneutrale groei realiseren. Dit marktmechanisme moet ervoor zorgen dat partijen maatregelen nemen waar ze het meest kosteneffectief zijn.