Sponsorbestedingen verder onder druk
Het vertrek van de schaatsmiljoenen van Essent en de gemiddelde daling bij sponsoring van schaatsploegen en evenementen, zijn belangrijke oorzaken van de terugloop van sportsponsoring. Het teruggeschroefde budget voor sportsponsoring van de Rabobank is ook nog steeds voelbaar in de sponsoringsector. Buiten het schaatsen om, is ook de lagere sponsordeal tussen Univé en Heerenveen kenmerkend voor de huidige druk op de sponsormarkt. Ook evenementen, zowel sport als cultuur hebben in 2015 - net als in 2014 - te maken met teruggelopen sponsorinkomsten.
Top 100 goed voor een derde bestedingen
Met bijna 284 miljoen euro, zijn de top 100 grootste sponsors van Nederland verantwoordelijk voor 36,5% van alle sponsorbestedingen in 2015. De bestedingen van de ‘sponsoreredivisie’ van Nederland, namen met 3% af, iets meer dan de daling van de totale bestedingen (-/- 2,8%).
Over
de SponsorMonitor
De
SponsorMonitor is het jaarlijkse onderzoek naar de feiten en cijfers
van de Nederlandse sponsormarkt in het afgelopen jaar. De
SponsorMonitor wordt opgesteld op basis van continu onderzoek van de
sponsormarkt door Sponsorreport en Respons. Van de vijftig grootste
sponsors worden uitgebreide profielen gegeven met een overzicht van
de sponsorships, de looptijd en waarde van de contracten en een
analyse van het sponsorbeleid.