Geplaatst op: 20-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Consumentenvertrouwen in de plus, bestedingen onder druk

Consumentenvertrouwen in de plus, bestedingen onder druk
Bron: Shutterstock

Het CBS komt vandaag met gemixed nieuws ten aanzien van het consumentengedrag. Waar het consumentenvertrouwen in april toenam, steeg de consumptie in februari nauwelijks.


Consumenten hebben in februari 0,1 procent meer uitgegeven dan in februari 2015. Dat is de laagste stijging na oktober 2014. Consumenten hebben in februari minder goederen gekocht dan een jaar eerder, maar wel meer diensten gebruikt. De bestedingen in restaurants zaten in de plus.


Consumentenvertrouwen in de plus

De stemming onder consumenten is in april weer positief. Het consumentenvertrouwen komt in april uit op 1. In maart was dat -4. Vooral het oordeel over het economisch klimaat verbetert sterk en ook de koopbereid neemt iets toe. Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in april ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).


Bestedingen onder druk

Consumenten hebben in februari bijna 2 procent minder uitgegeven aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Aan woninginrichting gaven ze echter opnieuw meer uit. Vorige week vrijdag meldde CBS dat de omzet van de detailhandel in februari 2016 met ruim 2 procent is gegroeid. Zonder de extra ‘schrikkeldag’ was de omzet echter gekrompen.


Consumenten gaven aan overige goederen, waaronder gas, gaven consumenten 1 procent minder uit dan een jaar eerder. Aan voedings- en genotmiddelen hebben ze 0,6 procent minder uitgegeven. Daarentegen hebben ze 1 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: economie, bestedingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.