ABN AMRO ziet omzet hotelbranche verder groeien
Na herstel in 2014 groeide de omzet in 2015 met 6,1 procent. Dit kwam vooral doordat er 7 procent meer toeristen naar Nederland kwamen. Van de Nederlanders ging juist 1 procent minder op vakantie in eigen land. ABN AMRO verwacht in 2016 opnieuw meer gasten in Nederlandse hotels.
Groei ongelijk verdeeld
Volgens het NBTC neemt het aantal buitenlandse toeristen dit jaar met 3 procent toe. Ook het aantal Nederlandse vakantiegangers stijgt weer met ruim 1 procent. Dit zien we terug in een omzetgroei van naar verwachting 4 procent. Een geografisch zeer ongelijk verdeelde groei, dat wel. Toeristen reizen vooral af naar Amsterdam en de kustgebieden. Sinds 2009 is het inkomend toerisme in deze regio's met met maar liefst 50 procent gestegen.
Invloed Airbnb beperkt door sterke groei
De invloed van Airbnb op de kamerprijzen van hotels is nu nog beperkt door de groei van het inkomend toerisme. Het Nederlandse aanbod van logies op Airbnb bestaat uit ruim 15 duizend kamers en huizen, waarvan twee derde in Amsterdam. 7 procent van alle overnachtingen in Amsterdam vindt plaats in woningen.
Hotels binden ook toeristen aan zich
Hotels proberen in toenemende mate toeristen aan zich te binden met loyaliteitsprogramma’s die voorheen vooral waren gericht op de zakelijke markt. Hotels doen dat in respons op de concurrentie van online reisbureaus (ota’s), die gemiddeld 18 procent van de kamerprijs als fee voor bemiddeling vragen.
De bank signaleert drie belangrijke strategische trends in de hotelbranche:
Shift naar instant messaging: De populariteit van instant messaging-apps groeit razendsnel. Vooruitlopende marketeers verschuiven de focus op mobiele aanwezigheid daarom van hun eigen app naar deze berichtjesdiensten. Naast direct contact met de consument, kunnen ze allerlei relevante diensten aanbieden. Voor veel gasten voelt instant messaging als een natuurlijke vorm van mobiel communiceren, zelfs wanneer een computer (Chatbot) antwoordt.
Van product naar beleving: Millennials geven hun geld liever uit aan ervaringen dan aan spullen. Wat zij zoeken in een hotel? Niet te duur, authentiek, tussen de locals en liefst dichtbij de grote publiekstrekkers. Daarom zijn platforms als Airbnb en Wimdu ook zo razend populair. Hoteliers moeten zich aanpassen aan de veranderde klantwens. Evenementen als de start van de Giro d’Italia, de Nijmeegse Vierdaagse en het Amsterdam Dance Event zijn belangrijke aanknopingspunten.
Hotelkamer verkopen wordt goedkoper: ABN AMRO ziet een daling van de ‘distributiekosten’, ofwel de kosten om een hotelkamer te verkopen. Toenemende datatransparantie en nieuwe toetreders als TripConnect en Google zetten druk op de marges van tussenpersonen. Ook Europese wetgeving speelt een rol. Zo wordt het voor hotels juridisch eenvoudiger om pakketten en prijzen te communiceren via eigen kanalen. De grootste uitdaging voor de hoteliers hierbij: vaste gasten ook online herkennen, en ze dus niet telkens als nieuwe gasten behandelen.