Geplaatst op: 10-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ABN AMRO ziet omzet hotelbranche verder groeien

ABN AMRO ziet omzet hotelbranche verder groeien
TasfotoNL / Shutterstock.com
Het gaat goed met de Nederlandse hotelbranche waar in 2015 de omzet met 6 procent groeide. Ook in 2016 en 2017 zal de omzet verder groeien als gevolg van een sterke groei van het inkomend toerisme. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste prognose voor de branche.


Na herstel in 2014 groeide de omzet in 2015 met 6,1 procent. Dit kwam vooral doordat er 7 procent meer toeristen naar Nederland kwamen. Van de Nederlanders ging juist 1 procent minder op vakantie in eigen land. ABN AMRO verwacht in 2016 opnieuw meer gasten in Nederlandse hotels.


Groei ongelijk verdeeld

Volgens het NBTC neemt het aantal buitenlandse toeristen dit jaar met 3 procent toe. Ook het aantal Nederlandse vakantiegangers stijgt weer met ruim 1 procent. Dit zien we terug in een omzetgroei van naar verwachting 4 procent. Een geografisch zeer ongelijk verdeelde groei, dat wel. Toeristen reizen vooral af naar Amsterdam en de kustgebieden. Sinds 2009 is het inkomend toerisme in deze regio's met met maar liefst 50 procent gestegen.


Invloed Airbnb beperkt door sterke groei

De invloed van Airbnb op de kamerprijzen van hotels is nu nog beperkt door de groei van het inkomend toerisme. Het Nederlandse aanbod van logies op Airbnb bestaat uit ruim 15 duizend kamers en huizen, waarvan twee derde in Amsterdam. 7 procent van alle overnachtingen in Amsterdam vindt plaats in woningen.


Hotels binden ook toeristen aan zich

Hotels proberen in toenemende mate toeristen aan zich te binden met loyaliteitsprogramma’s die voorheen vooral waren gericht op de zakelijke markt. Hotels doen dat in respons op de concurrentie van online reisbureaus (ota’s), die gemiddeld 18 procent van de kamerprijs als fee voor bemiddeling vragen.


De bank signaleert drie belangrijke strategische trends in de hotelbranche:


Shift naar instant messaging: De populariteit van instant messaging-apps groeit razendsnel. Vooruitlopende marketeers verschuiven de focus op mobiele aanwezigheid daarom van hun eigen app naar deze berichtjesdiensten. Naast direct contact met de consument, kunnen ze allerlei relevante diensten aanbieden. Voor veel gasten voelt instant messaging als een natuurlijke vorm van mobiel communiceren, zelfs wanneer een computer (Chatbot) antwoordt.


Van product naar beleving: Millennials geven hun geld liever uit aan ervaringen dan aan spullen. Wat zij zoeken in een hotel? Niet te duur, authentiek, tussen de locals en liefst dichtbij de grote publiekstrekkers. Daarom zijn platforms als Airbnb en Wimdu ook zo razend populair. Hoteliers moeten zich aanpassen aan de veranderde klantwens. Evenementen als de start van de Giro d’Italia, de Nijmeegse Vierdaagse en het Amsterdam Dance Event zijn belangrijke aanknopingspunten.


Hotelkamer verkopen wordt goedkoper: ABN AMRO ziet een daling van de ‘distributiekosten’, ofwel de kosten om een hotelkamer te verkopen. Toenemende datatransparantie en nieuwe toetreders als TripConnect en Google zetten druk op de marges van tussenpersonen. Ook Europese wetgeving speelt een rol. Zo wordt het voor hotels juridisch eenvoudiger om pakketten en prijzen te communiceren via eigen kanalen. De grootste uitdaging voor de hoteliers hierbij: vaste gasten ook online herkennen, en ze dus niet telkens als nieuwe gasten behandelen.

Link: https://insights.abnamro.nl/branche/hotels-2/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, omzet, verwachtingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...