Geplaatst op: 10-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ABN AMRO ziet omzet hotelbranche verder groeien

ABN AMRO ziet omzet hotelbranche verder groeien
TasfotoNL / Shutterstock.com
Het gaat goed met de Nederlandse hotelbranche waar in 2015 de omzet met 6 procent groeide. Ook in 2016 en 2017 zal de omzet verder groeien als gevolg van een sterke groei van het inkomend toerisme. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste prognose voor de branche.


Na herstel in 2014 groeide de omzet in 2015 met 6,1 procent. Dit kwam vooral doordat er 7 procent meer toeristen naar Nederland kwamen. Van de Nederlanders ging juist 1 procent minder op vakantie in eigen land. ABN AMRO verwacht in 2016 opnieuw meer gasten in Nederlandse hotels.


Groei ongelijk verdeeld

Volgens het NBTC neemt het aantal buitenlandse toeristen dit jaar met 3 procent toe. Ook het aantal Nederlandse vakantiegangers stijgt weer met ruim 1 procent. Dit zien we terug in een omzetgroei van naar verwachting 4 procent. Een geografisch zeer ongelijk verdeelde groei, dat wel. Toeristen reizen vooral af naar Amsterdam en de kustgebieden. Sinds 2009 is het inkomend toerisme in deze regio's met met maar liefst 50 procent gestegen.


Invloed Airbnb beperkt door sterke groei

De invloed van Airbnb op de kamerprijzen van hotels is nu nog beperkt door de groei van het inkomend toerisme. Het Nederlandse aanbod van logies op Airbnb bestaat uit ruim 15 duizend kamers en huizen, waarvan twee derde in Amsterdam. 7 procent van alle overnachtingen in Amsterdam vindt plaats in woningen.


Hotels binden ook toeristen aan zich

Hotels proberen in toenemende mate toeristen aan zich te binden met loyaliteitsprogramma’s die voorheen vooral waren gericht op de zakelijke markt. Hotels doen dat in respons op de concurrentie van online reisbureaus (ota’s), die gemiddeld 18 procent van de kamerprijs als fee voor bemiddeling vragen.


De bank signaleert drie belangrijke strategische trends in de hotelbranche:


Shift naar instant messaging: De populariteit van instant messaging-apps groeit razendsnel. Vooruitlopende marketeers verschuiven de focus op mobiele aanwezigheid daarom van hun eigen app naar deze berichtjesdiensten. Naast direct contact met de consument, kunnen ze allerlei relevante diensten aanbieden. Voor veel gasten voelt instant messaging als een natuurlijke vorm van mobiel communiceren, zelfs wanneer een computer (Chatbot) antwoordt.


Van product naar beleving: Millennials geven hun geld liever uit aan ervaringen dan aan spullen. Wat zij zoeken in een hotel? Niet te duur, authentiek, tussen de locals en liefst dichtbij de grote publiekstrekkers. Daarom zijn platforms als Airbnb en Wimdu ook zo razend populair. Hoteliers moeten zich aanpassen aan de veranderde klantwens. Evenementen als de start van de Giro d’Italia, de Nijmeegse Vierdaagse en het Amsterdam Dance Event zijn belangrijke aanknopingspunten.


Hotelkamer verkopen wordt goedkoper: ABN AMRO ziet een daling van de ‘distributiekosten’, ofwel de kosten om een hotelkamer te verkopen. Toenemende datatransparantie en nieuwe toetreders als TripConnect en Google zetten druk op de marges van tussenpersonen. Ook Europese wetgeving speelt een rol. Zo wordt het voor hotels juridisch eenvoudiger om pakketten en prijzen te communiceren via eigen kanalen. De grootste uitdaging voor de hoteliers hierbij: vaste gasten ook online herkennen, en ze dus niet telkens als nieuwe gasten behandelen.

Link: https://insights.abnamro.nl/branche/hotels-2/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, omzet, verwachtingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
29/10/24
Kennisevent Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs het kennisevent ‘Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming. Primeur voor Nederland. Presentatie van internationaal onderzoek: 'Creating equitable destinations: How to manage and distribute tourism’s value to better serve communities'.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
25/09/24
Een tafel voor niemand? Vier scenario's voor het arbeidsmarkttekort in toerisme en hospitality
Wat brengt de toekomst voor toerisme? Zijn dat robots in de keuken, virtuele avonturen of structurele personeelstekorten? Lector ‘Disruption, Innovation and New Phenomena’ Ian Yeoman bij NHL Stenden Hogeschool, schetste in zijn inauguratiespeech vier scenario's voor de sector.
24/06/24
Meer weten over klimaatrisico's, impact of bewonersbetrokkenheid? CELTH komt met drie nieuwe onderzoeken!
Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) heeft de afgelopen week maar liefst drie nieuwe onderzoeken gepubliceerd. Zo brachten ze de klimaatrisico’s van Nederlandse reisorganisaties in kaart, onderzochten hoe ze bewoners beter bij toerisme(beleid) kunnen betrekken en ontwikkelden ze een impact label voor vakantiehuizen in de natuur.
18/03/24
Lidstaten willen toerisme hoog op de agenda van de nieuwe Europese Commissie
Toerisme blijft in Europa hoog op de politieke agenda staan. De huidige Europese Commissie zal na de verkiezingen haar uiterste best doen toerisme op EU-niveau goed op de agenda te houden.
30/01/24
PD-kandidaat: Kansen voor hotels door CSRD
In het Professional Doctorate voor Leisure, Tourism & Hospitality traject is Armand Odekerken ingestapt. Odekerken onderzoekt hoe verschillende hotelketens duurzaamheidsstrategieën kunnen ontwikkelen en implementeren die voldoen aan de wetgeving over Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
11/01/24
Vier nieuwe projecten van CELTH
De onderzoekers van CELTH zijn samen met werkveldpartners met maar liefst vier nieuwe projecten gestart. De projecten richten zich op een bewonersprofijt en -betrokkenheid, een eerlijker verdeling van de voordelen van toerisme en een rankingsystematiek voor duurzame prestaties van natuurhuisjes.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.