Geplaatst op: 12-05-2016
Auteur: Marc Gerlings

Weer trekt toerisme met Pinksteren naar beneden

Weer trekt toerisme met Pinksteren naar beneden

Het lijkt erop dat Pinksteren net een koudere periode is tussen twee warme fronten. Dat heeft flink invloed op het toerisme, het aantal vakanties in eigen land is in deze periode waarschijnlijk dik 3% lager in vergelijking met 2015. NBTC Holland Marketing verwacht dat er dit jaar 750.000 Nederlanders met vakantie gaan tijdens Pinksteren. Meer dan 60% viert vakantie in eigen land; dat zijn ruim 450.000 Nederlanders. Bijna 300.000 Nederlanders gaan naar het buitenland voor een korte vakantie. Pinksteren valt dit jaar op zondag 15 en maandag 16 mei.


Eerder en kouder

Vorig jaar gingen zo’n 800.000 Nederlanders op vakantie tijdens Pinksteren. Dit jaar is het de verwachting dat dit er zo’n 50.000 minder zullen zijn. Pinksteren valt een week eerder en de weersverwachtingen zijn wisselvalliger en kouder vergeleken met vorig jaar. Daarnaast valt de pinkstervakantie dit jaar vlak na de (lange) meivakantie waardoor er minder Nederlanders op uit trekken.


Kust en groen

Kamperen en een vakantie in een bungalow/vakantiehuisje zijn favoriet in eigen land tijdens Pinksteren. Bijna de helft van alle binnenlandse vakanties is een kampeervakantie. Hierbij is met name het weer een bepalende factor en gezien de koudere temperaturen, is het de verwachting dat er minder last minutevakanties worden ondernomen. Accommodaties aan de kust en in het ‘groene Nederland’ zijn populair voor een lang weekend weg. Tijdens Pinksteren wordt er bijna 100 miljoen euro besteed door vakantiegangers in eigen land.


40% in dichtbij buitenland

Bijna veertig procent van alle pinkstervakanties wordt in het buitenland doorgebracht. De populairste buitenlandse bestemmingen voor een korte vakantie tijdens Pinksteren zijn Duitsland, Frankrijk en België.
Trefwoorden: pinksteren, kamperen, bungalow, eigen land, onderzoek, weer

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.