15% mkb heeft mobiele strategie
Nederland telt anno 2016 meer webstores dan fysieke
winkels. Binnen de wereld van de online verkoop neemt het mobiele shoppen een
hoge vlucht. In 2020 wordt een verdubbeling van e-commerce verwacht ten
opzichte van dit jaar. De consument wil snel en makkelijk online producten en
diensten kopen. Probleem: het midden- en kleinbedrijf heeft nauwelijks een
strategie toegepast voor de klant die mobiel steeds actiever wordt.
E-commerce is een groeimarkt. Eind 2015 telde Nederland voor het eerst meer webstores dan stenen winkels (namelijk ongeveer 100.000 webwinkels tegenover zo'n 99.000 fysieke verkooppunten). Onderzoek van GfK voorspelt dat het aantal online productaankopen tot 2020 verdubbelt. Hierbinnen neemt mobiel shoppen een belangrijke plaats in: de verwachting is dat m-commerce al in 2018 goed is voor de helft van alle e-commerce.
Consument wil schakelen
Inzetten op het mobiele verkoopkanaal past binnen de omnichannel-aanpak waar de consument anno 2016 om vraagt. Die wil naadloos kunnen schakelen tussen desktop, mobiel apparaat en stenen winkel. De opkomst van flagship- en interactive stores laat zien dat offline en online steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Hoe belangrijk mobiel daarbij is, illustreert het groeiende smartphonegebruik. Van de Nederlanders tussen 18 en 80 jaar is 81% in het bezit van een smartphone (tegenover 72% in 2014).
Onder Europees gemiddelde
Meeliften op het succes van m-commerce is een kans voor de Nederlandse ondernemer, maar die blijkt hierop niet goed voorbereid. Een rapport van de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviesbureau McKinsey & Company vermeldt dat de Nederlandse ondernemer achterloopt op het gebied van online verkoop: de omzet die het mkb genereert uit online activiteiten ligt lager dan het Europese gemiddelde.
Karin Cats van PocketShop, een maker van winkel apps meldt: "Maar 15% van de retailers heeft een uitgewerkte mobiele strategie. Hier is dus nog een hele wereld te winnen voor het mkb."