Geplaatst op: 13-05-2016
Auteur: Marc Gerlings

15% mkb heeft mobiele strategie

15% mkb heeft mobiele strategie
Nederland telt anno 2016 meer webstores dan fysieke winkels. Binnen de wereld van de online verkoop neemt het mobiele shoppen een hoge vlucht. In 2020 wordt een verdubbeling van e-commerce verwacht ten opzichte van dit jaar. De consument wil snel en makkelijk online producten en diensten kopen. Probleem: het midden- en kleinbedrijf heeft nauwelijks een strategie toegepast voor de klant die mobiel steeds actiever wordt.

E-commerce is een groeimarkt. Eind 2015 telde Nederland voor het eerst meer webstores dan stenen winkels (namelijk ongeveer 100.000 webwinkels tegenover zo'n 99.000 fysieke verkooppunten). Onderzoek van GfK voorspelt dat het aantal online productaankopen tot 2020 verdubbelt. Hierbinnen neemt mobiel shoppen een belangrijke plaats in: de verwachting is dat m-commerce al in 2018 goed is voor de helft van alle e-commerce.

Consument wil schakelen
Inzetten op het mobiele verkoopkanaal past binnen de omnichannel-aanpak waar de consument anno 2016 om vraagt. Die wil naadloos kunnen schakelen tussen desktop, mobiel apparaat en stenen winkel. De opkomst van flagship- en interactive stores laat zien dat offline en online steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Hoe belangrijk mobiel daarbij is, illustreert het groeiende smartphonegebruik. Van de Nederlanders tussen 18 en 80 jaar is 81% in het bezit van een smartphone (tegenover 72% in 2014).

Onder Europees gemiddelde
Meeliften op het succes van m-commerce is een kans voor de Nederlandse ondernemer, maar die blijkt hierop niet goed voorbereid. Een rapport van de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviesbureau McKinsey & Company vermeldt dat de Nederlandse ondernemer achterloopt op het gebied van online verkoop: de omzet die het mkb genereert uit online activiteiten ligt lager dan het Europese gemiddelde.

Karin Cats van PocketShop, een maker van winkel apps meldt: "Maar 15% van de retailers heeft een uitgewerkte mobiele strategie. Hier is dus nog een hele wereld te winnen voor het mkb."

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...