Geplaatst op: 23-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meer dan 10.000 banen in de Flevolandse vrijetijdssector

Meer dan 10.000 banen in de Flevolandse vrijetijdssector
De vrijetijdssector van Flevoland is in 2015 voor het eerst de grens van 10.000 banen gepasseerd. De groei kwam vooral vanuit de verblijfsrecreatie en horeca.


De werkgelegenheid in de Flevolandse vrijetijdssector groeit al enige jaren: van 9.065 banen in 2010 tot 10.185 banen in 2015, een groei van 11%. Het afgelopen jaar is de groei verdubbeld van 2% (2013/2014) naar 4% (2014/2015). Er is een groei zowel in fulltime-, parttime-, als in uitzendbanen. Dat blijkt uit een analyse van het Vestigingsregister Flevoland.


Meer fulltimers

De meeste banen (5.676) betreffen fulltime aanstellingen. Het aantal parttime banen ligt op 4.092. Van uitzendbanen wordt maar weinig (4% van alle banen) gebruik gemaakt. Het aandeel parttime banen is sinds 2015 gedaald van 40% naar 37%. Zoals te verwachten vinden we in Flevoland de meeste parttimers in de horeca (1.970).


Vooral meer mensen aan de slag in verblijfsrecreatie en horeca

De groei in de Flevolandse vrijetijdssector laat zich met name zien bij verblijfsaccommodaties (1.498 banen, +24% t.o.v. 2011) en horeca (4.653 banen, +12%). De groei in banen bij verblijfsaccommodaties was enigszins te verwachten door de eerder gepresenteerde cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek over de groei van het aantal overnachtingen in Flevoland van 2.364.000 in 2014 naar 2.373.000 in 2015.Ook in cultuur, recreatie en amusement groeide het aantal banen sterk (1.200 banen, +25%).


Tabel 1: Aantal banen in de toeristisch-recreatieve sector in Flevoland


Sector erg blij

"Voor Toerisme Flevoland zijn dit prachtige cijfers", aldus Rinkje Tromp. "Omdat men tijdens een verblijf in vakantie of weekend meestal ook andere dagrecreatieve activiteiten doet en horeca bezoekt". Mike Bosman, general manager CenterParcs De Eemhof, onderschrijft deze cijfers. "In 2015 heeft CenterParcs De Eemhof een record qua aantal boekingen gerealiseerd en deze trend gaat zich in 2016 voortzetten”. Ook bij Batavia Stad Fashion Outlet is er groei in werkgelegenheid. Patrick Jansen, Centre Director: "Met de komst van nog meer internationale modemerken zal het aantal arbeidsplaatsen de komende jaren nog verder gaan groeien”.


Investeringen lonen

De vrijetijdsector in Flevoland heeft zich sterk ontwikkeld de afgelopen jaren en laat ook een groot aantal investeringen zien van toeristische ondernemers. Zoals bijvoorbeeld de bouw van nieuwe huisjes in Walibi Village door Walibi Holland (2014) en de lancering van de nieuwe achtbaan Lost Gravity (2016). Of de uitbreidingen bij De Orchideeën Hoeve (2016), de nieuwe camping bij Netl de Wildste Tuin (2016), het nieuwe Buitencentrum Oostvaardersplassen (2013) en de vorige week aangekondigde komst van een Van der Valk hotel bij Lelystad Airport. Al deze ontwikkelingen versterken het toeristisch product van Flevoland.


Provincie verwacht veel van nieuwe projecten

Ook Gedeputeerde Rijsberman is erg content met de cijfers en ontwikkelingen. "Deze cijfers zijn een mooi uitgangspunt voor de vrijetijdssector in Flevoland om de komende jaren op voort te bouwen. De verwachte groei van het internationaal toerisme naar Nederland, de ontwikkeling van projecten zoals Batavialand, Markerwadden, Nationaal Park Het Nieuwe Land, de komst van de Floriade naar Almere en de uitbreiding van Lelystad Airport zullen hier zeker aan bijdragen. Alsmede de inzet van Provincie Flevoland om steeds betere mogelijkheden te bieden voor de ondernemers in de vrijetijdssector.”

Trefwoorden: dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, werkgelegenheid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...