Geplaatst op: 24-05-2016

Nederlander meer op vakantie, flinke verschuivingen in bestemmingen

Nederlander meer op vakantie, flinke verschuivingen in bestemmingen
Deze zomer wil twee derde van de Nederlandse bevolking op vakantie, dat zijn ruim 10,7 miljoen Nederlanders. Zo’n 7,6 miljoen Nederlanders willen deze zomer naar het buitenland gaan (gelijk aan vorig jaar) en 2,6 miljoen Nederlanders kiezen voor eigen land (+5%). Ruim een half miljoen Nederlanders heeft wel plannen om deze zomer weg te gaan, maar weet nog niet of dat een binnen- of buitenlandse vakantie wordt. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek dat NBTC-NIPO Research in april heeft uitgevoerd naar de vakantieplannen van de Nederlandse bevolking.


In eigen land vooral kampeer- en bungalowvakanties

Ongeveer een kwart van alle zomervakanties wordt in Nederland doorgebracht. Dit jaar vieren zo’n 2,6 miljoen Nederlanders zomervakantie in eigen land; dat zijn er ruim 100.000 meer dan het jaar ervoor (+5%). Tijdens de lange zomervakantie in eigen land zijn de bungalow of de camping de meest populaire accommodaties; dit jaar is het de verwachting dat er zo’n 1,1 miljoen vakanties worden doorgebracht in een bungalow en circa 900.000 op de camping.


Frankrijk en Spanje blijven meest populaire buitenlandse bestemmingen

Net als andere jaren willen de meeste Nederlanders de lange zomervakantie in het buitenland doorbrengen. Frankrijk blijft de nummer één buitenlandbestemming met ruim 1,3 miljoen vakanties. Gevolgd door Spanje met 1,1 miljoen en Duitsland met 750.000 plannen. Binnen de top tien buitenlandse zomervakantiebestemmingen bestaan er ten opzichte van vorig jaar flinke verschuivingen. Met name Spanje (+18%), Italië (+19%) en Portugal (+14%) mogen zich verheugen op een groeiende populariteit; voor Turkije (-39%) en Griekenland (-29%) bestaan aanzienlijk minder plannen.


Tabel 1: Top 10 buitenlandse bestemmingen zomervakantieplannen 2016


Ruim 30% van de vakantiegangers moet nog boeken/reserveren

Zo’n 55% van alle plannen voor een binnen- of buitenlandse zomervakantie is in april al vastgelegd in een boeking. Ruim 30% van de vakantiegangers moet nog boeken en bijna 15% gaat op de bonnefooi.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     




       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    29/11/24
    Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
    Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
    19/11/24
    Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
    Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
    06/11/24
    Exclusief voor leden
    Hotelplatform Mews snelst groeiende bedrijf van Nederland
    Het hotelplatform Mews heeft de Golden Scaler Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Top 250 Awards-ceremonie. Deze prijs betekent dat Mews als het snelst groeiende bedrijf van Nederland wordt gezien.
    15/10/24
    Brabanthallen voegt nog meer variatie in ruimtes toe met nieuwe gebieden De Hertog en Bosch Congreszalen
    Na een grote verbouwing neemt de evenementenlocatie twee compleet vernieuwde gebieden in gebruik.
    11/10/24
    Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
    NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
    11/10/24
    Exclusief voor leden
    Zakelijk toerisme veert na pandemie eindelijk terug
    De World Travel & Tourism Council (WTTC) verwacht dat zakenreizen dit jaar de pre-pandemieniveaus zullen overtreffen, sneller dan eerder voorspeld, goed voor een record van 1,5 biljoen dollar aan bestedingen.
    10/10/24
    Friesland versterkt positie als duurzame congresbestemming
    Tijdens een netwerkevent presenteerde Friesland Convention Partners hun nieuwe magazine dat Friesland positioneert als dé duurzame congresbestemming.
    04/09/24
    Exclusief voor leden
    Weer drie edities grote techniekbeurs naar Utrecht
    Beurscomplex Koninklijke Jaarbeurs en FPT-VIMAG melden dat zij hun samenwerking rondom TechniShow verlengen met minimaal drie nieuwe edities.