Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hotelkamers slecht schoongemaakt

Hotelkamers slecht schoongemaakt
Bron: Shutterstock
Nederlandse hotelkamers worden slecht schoongemaakt. Dat blijkt uit een mistery guest onderzoek van de Consumentenbond. Van de 30 onderzochte hotelkamers waren er 18 niet goed schoon.


De Consumentenbond boekte in 22 steden verspreid over Nederland 20 hotelkamers. Daarvan waren er vijf waarover veel op reviewsites werd geklaagd. De onderzoekers werden niet teleurgesteld. Schimmel, vlekken op de muren, gele kringen, haren en zelfs bloedvlekken op de matras. En stof, heel veel stof; dikke lagen en soms vast gekoekt. Ook bacteriologisch vielen veel hotelkamers door de mand.


Aan de hand van een checklist is de schoonmaak van de hotelkamers op het blote oog beoordeeld. Daarnaast werd gekeken met behulp van een uv-lamp, waardoor zich een heel andere – vaak vieze – wereld open baarde. Ook namen ze monsters om die in een laboratorium microbiologisch te onderzoeken op de (hoeveelheid) bacteriën uit de (bad)kamer.


Van de 30 onderzochte hotelkamers waren er 18 niet goed schoon. Ook de hotels waarover veel wordt geklaagd hadden vieze kamers.


Een ruime meerderheid van de hotels kwam ook niet door de laboratoriumtest. Aan de hand van monsters bepaalde een laboratorium de (hoeveelheid) bacteriën. Bij slechts 7 van de 30 hotelkamers was de uitslag van deze test helemaal goed: nergens te veel bacteriën. In 22 hotels constateerde de bond op een of meer objecten een (te) hoog kiemgetal


De hotels reageren geschokt en beloven beterschap. Vakbond CNV Vakmensen is niet verbaasd over de resultaten omdat de schoonmakers te weinig tijd krijgen om een hotelkamer schoon te maken, gemiddeld 16 tot 20 minuten. Hotels kunnen de schoonmaak ook verbeteren door het personeel beter te trainen en zelf te controleren met een uv-lamp en laboratoriumtesten.

Link: http://www.consumentenbond.nl/morello-bestanden/gidsarchief/consumentengids/2016/201606p36_hygiene_in_hotelkamers.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, schoonmaak, hygiene

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Provincie Groningen investeert in vrijetijdsaanbod Ommeland
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeling wil de provincie ondernemers en organisaties stimuleren om het vrijetijdsaanbod in het Ommeland te versterken en onder de aandacht te brengen.
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...