Geplaatst op: 25-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hotelkamers slecht schoongemaakt

Hotelkamers slecht schoongemaakt
Bron: Shutterstock
Nederlandse hotelkamers worden slecht schoongemaakt. Dat blijkt uit een mistery guest onderzoek van de Consumentenbond. Van de 30 onderzochte hotelkamers waren er 18 niet goed schoon.


De Consumentenbond boekte in 22 steden verspreid over Nederland 20 hotelkamers. Daarvan waren er vijf waarover veel op reviewsites werd geklaagd. De onderzoekers werden niet teleurgesteld. Schimmel, vlekken op de muren, gele kringen, haren en zelfs bloedvlekken op de matras. En stof, heel veel stof; dikke lagen en soms vast gekoekt. Ook bacteriologisch vielen veel hotelkamers door de mand.


Aan de hand van een checklist is de schoonmaak van de hotelkamers op het blote oog beoordeeld. Daarnaast werd gekeken met behulp van een uv-lamp, waardoor zich een heel andere – vaak vieze – wereld open baarde. Ook namen ze monsters om die in een laboratorium microbiologisch te onderzoeken op de (hoeveelheid) bacteriën uit de (bad)kamer.


Van de 30 onderzochte hotelkamers waren er 18 niet goed schoon. Ook de hotels waarover veel wordt geklaagd hadden vieze kamers.


Een ruime meerderheid van de hotels kwam ook niet door de laboratoriumtest. Aan de hand van monsters bepaalde een laboratorium de (hoeveelheid) bacteriën. Bij slechts 7 van de 30 hotelkamers was de uitslag van deze test helemaal goed: nergens te veel bacteriën. In 22 hotels constateerde de bond op een of meer objecten een (te) hoog kiemgetal


De hotels reageren geschokt en beloven beterschap. Vakbond CNV Vakmensen is niet verbaasd over de resultaten omdat de schoonmakers te weinig tijd krijgen om een hotelkamer schoon te maken, gemiddeld 16 tot 20 minuten. Hotels kunnen de schoonmaak ook verbeteren door het personeel beter te trainen en zelf te controleren met een uv-lamp en laboratoriumtesten.

Link: http://www.consumentenbond.nl/morello-bestanden/gidsarchief/consumentengids/2016/201606p36_hygiene_in_hotelkamers.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, schoonmaak, hygiene

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...