Geplaatst op: 25-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hotelkamers slecht schoongemaakt

Hotelkamers slecht schoongemaakt
Bron: Shutterstock
Nederlandse hotelkamers worden slecht schoongemaakt. Dat blijkt uit een mistery guest onderzoek van de Consumentenbond. Van de 30 onderzochte hotelkamers waren er 18 niet goed schoon.


De Consumentenbond boekte in 22 steden verspreid over Nederland 20 hotelkamers. Daarvan waren er vijf waarover veel op reviewsites werd geklaagd. De onderzoekers werden niet teleurgesteld. Schimmel, vlekken op de muren, gele kringen, haren en zelfs bloedvlekken op de matras. En stof, heel veel stof; dikke lagen en soms vast gekoekt. Ook bacteriologisch vielen veel hotelkamers door de mand.


Aan de hand van een checklist is de schoonmaak van de hotelkamers op het blote oog beoordeeld. Daarnaast werd gekeken met behulp van een uv-lamp, waardoor zich een heel andere – vaak vieze – wereld open baarde. Ook namen ze monsters om die in een laboratorium microbiologisch te onderzoeken op de (hoeveelheid) bacteriën uit de (bad)kamer.


Van de 30 onderzochte hotelkamers waren er 18 niet goed schoon. Ook de hotels waarover veel wordt geklaagd hadden vieze kamers.


Een ruime meerderheid van de hotels kwam ook niet door de laboratoriumtest. Aan de hand van monsters bepaalde een laboratorium de (hoeveelheid) bacteriën. Bij slechts 7 van de 30 hotelkamers was de uitslag van deze test helemaal goed: nergens te veel bacteriën. In 22 hotels constateerde de bond op een of meer objecten een (te) hoog kiemgetal


De hotels reageren geschokt en beloven beterschap. Vakbond CNV Vakmensen is niet verbaasd over de resultaten omdat de schoonmakers te weinig tijd krijgen om een hotelkamer schoon te maken, gemiddeld 16 tot 20 minuten. Hotels kunnen de schoonmaak ook verbeteren door het personeel beter te trainen en zelf te controleren met een uv-lamp en laboratoriumtesten.

Link: http://www.consumentenbond.nl/morello-bestanden/gidsarchief/consumentengids/2016/201606p36_hygiene_in_hotelkamers.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, schoonmaak, hygiene

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.