Geplaatst op: 25-05-2016
Auteur: Marc Gerlings

Stayokay wint Hart-Hoofdprijs 2016

Stayokay wint Hart-Hoofdprijs 2016

Gisteravond is deHart-Hoofdprijs 2016 van de Triodos bank uitgereikt aan hostelketen Stayokay. Deze publieksprijs is een erkenning voor de wijze waarop de onderneming bijdraagt aan een duurzame wereld. Stayokay heeft gewonnen omdat er bij het bouwen en verbouwen van de hostels op vele vlakken rekening wordt gehouden met mens en milieu.

De duurzaamheid zit niet alleen in het besparen van energie, maar bijvoorbeeld ook in het gebruik van duurzame materialen en verantwoord watergebruik. Duurzaam bouwen is een onderdeel van de overkoepelende duurzaamheidscampagne van Stayokay: ‘Goed bezig!’.

Marijke Schreiner, algemeen directeur Stayokay: "Geweldig dat het publiek ons heeft gekozen als winnaar van de Hart-Hoofdprijs! Het is een enorme erkenning voor alle medewerkers van Stayokay, die zich dagelijks inzetten om het onze gasten zo goed mogelijk naar hun zin te maken én om goed te doen voor het milieu. We zullen het gewonnen geldbedrag investeren in een groen dak op het restaurant in het hostel in Amsterdam Zeeburg. Het dak, bedekt met planten, draagt bij aan het reduceren van de CO2-uitstoot."


Waarmee Goed Bezig?
Onder de noemer Goed Bezig wil Stayokay gasten, medewerkers en leveranciers aansporen tot het maken van alternatieve, duurzame keuzes. Voor deze milieubesparende bedrijfsvoering heeft de hostelketen sinds 2008 het Europees Ecolabel, hét label voor (meer) milieuvriendelijke producten en diensten. Daarnaast is Stayokay ook partner van WaterSpaarders. Het doel van dit project is (school)kinderen en hun ouders bewuster met warm water om te laten gaan en aan te zetten tot minder lang douchen, wat weer leidt tot energiebesparing.

Ook aan de ontwikkeling van mens en maatschappij wordt gedacht. Zo vergoedt Stayokay met het programma Stay4all de schoolreis voor kinderen waarvan de ouders de kosten zelf niet kunnen dragen. Doel van dit project: de hele klas gaat op reis, niemand blijft achter. Ook stimuleert Stayokay het werken met mensen die een achterstand hebben op de arbeidsmarkt.
Trefwoorden: hostel, recreatie, toerisme, duurzaamheid

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.