Geplaatst op: 25-05-2016
Auteur: Marc Gerlings

Stayokay wint Hart-Hoofdprijs 2016

Stayokay wint Hart-Hoofdprijs 2016

Gisteravond is deHart-Hoofdprijs 2016 van de Triodos bank uitgereikt aan hostelketen Stayokay. Deze publieksprijs is een erkenning voor de wijze waarop de onderneming bijdraagt aan een duurzame wereld. Stayokay heeft gewonnen omdat er bij het bouwen en verbouwen van de hostels op vele vlakken rekening wordt gehouden met mens en milieu.

De duurzaamheid zit niet alleen in het besparen van energie, maar bijvoorbeeld ook in het gebruik van duurzame materialen en verantwoord watergebruik. Duurzaam bouwen is een onderdeel van de overkoepelende duurzaamheidscampagne van Stayokay: ‘Goed bezig!’.

Marijke Schreiner, algemeen directeur Stayokay: "Geweldig dat het publiek ons heeft gekozen als winnaar van de Hart-Hoofdprijs! Het is een enorme erkenning voor alle medewerkers van Stayokay, die zich dagelijks inzetten om het onze gasten zo goed mogelijk naar hun zin te maken én om goed te doen voor het milieu. We zullen het gewonnen geldbedrag investeren in een groen dak op het restaurant in het hostel in Amsterdam Zeeburg. Het dak, bedekt met planten, draagt bij aan het reduceren van de CO2-uitstoot."


Waarmee Goed Bezig?
Onder de noemer Goed Bezig wil Stayokay gasten, medewerkers en leveranciers aansporen tot het maken van alternatieve, duurzame keuzes. Voor deze milieubesparende bedrijfsvoering heeft de hostelketen sinds 2008 het Europees Ecolabel, hét label voor (meer) milieuvriendelijke producten en diensten. Daarnaast is Stayokay ook partner van WaterSpaarders. Het doel van dit project is (school)kinderen en hun ouders bewuster met warm water om te laten gaan en aan te zetten tot minder lang douchen, wat weer leidt tot energiebesparing.

Ook aan de ontwikkeling van mens en maatschappij wordt gedacht. Zo vergoedt Stayokay met het programma Stay4all de schoolreis voor kinderen waarvan de ouders de kosten zelf niet kunnen dragen. Doel van dit project: de hele klas gaat op reis, niemand blijft achter. Ook stimuleert Stayokay het werken met mensen die een achterstand hebben op de arbeidsmarkt.
Trefwoorden: hostel, recreatie, toerisme, duurzaamheid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.