Geplaatst op: 27-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote attractieparken groeien wereldwijd

Grote attractieparken groeien wereldwijd
De 25 grootste attractieparken in de wereld hebben vorig jaar 235,6 miljoen bezoekers getrokken. Dat zijn er 5,4% meer dan in 2014. De top 10 groeide met 7,2% een stuk sterker. In Europa was de groei met, 2,8% een stuk gematigder. Dat blijkt uit de TEA/AECOM 2015 Theme Index.

Het populairste keten is Walt Disney die 137,9 miljoen bezoekers wist te trekken, een groei van 2,7%. Op grote afstand volgt Merlin met 62,9 miljoen bezoekers (+0,2%). Universal staat met 44,9 miljoen bezoekers op een derde plek maar wist met 11,8% wel sterk te groeien.

De top drie van populairste parken wordt gedomineerd door Disney. Best bezochte attractiepark ter wereld is Magic Kingdom van Walt Disney in Florida met 20,5 miljoen bezoekers (+6,0%), gevolgd door Disneyland in Californië met 18,3 miljoen bezoekers (+9,0%) en Tokyo Disneyland met 16,6 miljoen bezoekers (-4,0%). Best bezochte Europese park vinden we terug op plaats negen en is Disneyland Parijs dat 10,4 miljoen bezoekers wist te trekken en met 4,2% groeide.

Enige Nederlandse park in de top 25 is de Efteling dat met 4,7 miljoen bezoekers op een 24ste plaats staat. De Efteling groeide tussen 2014 en 2015 qua aantallen bezoekers met 6,4%. In Europa staat de Efteling op een vierde positie na Disneyland Parijs (10,4 miljoen bezoekers, +0,2%), Europa-Park (5,5 miljoen bezoekers, +3,4%) en Tivoli Gardens (4,7 miljoen bezoekers, +1,2%). In Europa groeide de belangstelling voor twintig attractieparken met 2,8% tussen 2014 en 2015. De afgelopen vijf jaar in totaal met 8,7% naar 61,2 miljoen.

In de top 20 van populairste musea staat Nederland met het Rijksmuseum op positie 14 met 2,4 miljoen bezoekers (-4,1%) en het Van Goghmuseum op positie 18 met 1,9 miljoen bezoekers (+18,0%).  De grote Europese musea wisten in totaal 75,4 miljoen bezoekers te trekken dat waren er 1,7% minder dan in 2014.

Later meer.....
Link: http://www.aecom.com/content/wp-content/uploads/2016/05/2015_Theme_Index__Museum_Index.pdf
Trefwoorden: attractieparken, bezoekers

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.