Geplaatst op: 30-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zaandam zet studenten in op nieuw VVV-punt

Zaandam zet studenten in op nieuw VVV-punt
v.l.n.r. Marieke Vesseur (Sugarstars), Dennis Straat (wethouder Zaanstad), Marc Vesseur (Sugarstars), Eduard Pieter Oud (zakelijk directeur Amsterdam Marketing)

Zaandam heeft in het centrum een VVV-informatiepunt geopend. Het informatiepunt dat is gevestigd in een gebakswinkel Sugarstars wordt gerund door ROC-studenten en moet uitgroeien tot een volwaardige VVV.


Het nieuwe Zaanse VVV i Point werd geopend door wethouder Dennis Straat van Zaanstad en zakelijk directeur Eduard Pieter Oud van Amsterdam Marketing. De sterke groei van het toerisme in de Zaanstreek heeft de afgelopen jaren geleid tot een toenemende behoefte aan informatie en persoonlijke dienstverlening op toeristisch gebied. Met het nieuwe VVV-punt in het pand van Sugarstars op het Stadhuisplein wordt aan die behoefte tegemoet gekomen. Zaandam had lange tijd alleen in het Innhotel en op de Zaanse Schans een digitaal informatiepunt.


"We zijn er een tijd mee bezig geweest. Mooi dat het voor het zomerseizoen is gelukt. De behoefte bij de organisaties in de toeristische sector was groot en we zien natuurlijk ook steeds meer bezoekers naar Zaanstad komen. De Zaanse Schans is Nederlands grootste internationale trekpleister en het nieuwe stadshart en het industriële erfgoed trekken ook meer en meer bezoekers. Met de aanwezigheid van het VVV kunnen we die mensen beter van dienst zijn door informatie te verstrekken over ons aanbod en bevorderen dat ze meer tijd in de Zaanstreek doorbrengen. Verder kunnen we ze ook beter spreiden over onze regio en al het moois dat we te bieden hebben.”


Wethouder Straat, Zaanstad


Zeven dagen per week open

Zaanstad heeft de toeristische informatie in de voorgaande jaren met name in digitale vorm verstrekt. In het nieuwe informatiepunt in het centrum van Zaandam ontvangen bezoekers zowel digitale informatie als persoonlijke advisering zoals de verwijzing naar horeca en arrangementen. Verder wordt promotiemateriaal zoals brochures en plattegronden verstrekt en zijn er souvenirs en lokale producten te koop. Op deze manier wordt een begin gemaakt met een toeristische poort van Zaanstad voor Nederlandse en internationale bezoekers en natuurlijk voor bewoners. Het VVV is gevestigd in de winkel van Sugarstars; één van de groene huisjes op het Stadhuisplein, en is zeven dagen per week geopend. De vestiging begint als een zogeheten i Point en moet de komende tijd uitgroeien tot een volledig VVV-agentschap. Afstuderende ROC-studenten verzorgen de toeristische informatieverstrekking en dienstverlening.


Inzet is langer verblijf

Belangrijke insteek van het Zaanse VVV i Point is dat bezoekers van Zaandam zich niet alleen op de Zaanse Schans richten, maar ook naar de andere toeristische trekpleisters van Zaanstad gaan. Zo verblijven ze langer in de Zaanstreek en ondernemen ze meer in de streek. De opening van het VVV past in het streven van de gemeente Zaanstad om het toerisme een kwaliteitsimpuls te geven, zowel aan de aanbodkant als qua bezoekersaantallen. Bovendien draagt het beter uitdragen van de Zaanse trekkers bij aan de regionale behoefte om toeristen die Amsterdam en de Metropoolregio bezoeken, meer over de regio te verspreiden.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv, noord-holland

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.