Geplaatst op: 30-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zaandam zet studenten in op nieuw VVV-punt

Zaandam zet studenten in op nieuw VVV-punt
v.l.n.r. Marieke Vesseur (Sugarstars), Dennis Straat (wethouder Zaanstad), Marc Vesseur (Sugarstars), Eduard Pieter Oud (zakelijk directeur Amsterdam Marketing)

Zaandam heeft in het centrum een VVV-informatiepunt geopend. Het informatiepunt dat is gevestigd in een gebakswinkel Sugarstars wordt gerund door ROC-studenten en moet uitgroeien tot een volwaardige VVV.


Het nieuwe Zaanse VVV i Point werd geopend door wethouder Dennis Straat van Zaanstad en zakelijk directeur Eduard Pieter Oud van Amsterdam Marketing. De sterke groei van het toerisme in de Zaanstreek heeft de afgelopen jaren geleid tot een toenemende behoefte aan informatie en persoonlijke dienstverlening op toeristisch gebied. Met het nieuwe VVV-punt in het pand van Sugarstars op het Stadhuisplein wordt aan die behoefte tegemoet gekomen. Zaandam had lange tijd alleen in het Innhotel en op de Zaanse Schans een digitaal informatiepunt.


"We zijn er een tijd mee bezig geweest. Mooi dat het voor het zomerseizoen is gelukt. De behoefte bij de organisaties in de toeristische sector was groot en we zien natuurlijk ook steeds meer bezoekers naar Zaanstad komen. De Zaanse Schans is Nederlands grootste internationale trekpleister en het nieuwe stadshart en het industriële erfgoed trekken ook meer en meer bezoekers. Met de aanwezigheid van het VVV kunnen we die mensen beter van dienst zijn door informatie te verstrekken over ons aanbod en bevorderen dat ze meer tijd in de Zaanstreek doorbrengen. Verder kunnen we ze ook beter spreiden over onze regio en al het moois dat we te bieden hebben.”


Wethouder Straat, Zaanstad


Zeven dagen per week open

Zaanstad heeft de toeristische informatie in de voorgaande jaren met name in digitale vorm verstrekt. In het nieuwe informatiepunt in het centrum van Zaandam ontvangen bezoekers zowel digitale informatie als persoonlijke advisering zoals de verwijzing naar horeca en arrangementen. Verder wordt promotiemateriaal zoals brochures en plattegronden verstrekt en zijn er souvenirs en lokale producten te koop. Op deze manier wordt een begin gemaakt met een toeristische poort van Zaanstad voor Nederlandse en internationale bezoekers en natuurlijk voor bewoners. Het VVV is gevestigd in de winkel van Sugarstars; één van de groene huisjes op het Stadhuisplein, en is zeven dagen per week geopend. De vestiging begint als een zogeheten i Point en moet de komende tijd uitgroeien tot een volledig VVV-agentschap. Afstuderende ROC-studenten verzorgen de toeristische informatieverstrekking en dienstverlening.


Inzet is langer verblijf

Belangrijke insteek van het Zaanse VVV i Point is dat bezoekers van Zaandam zich niet alleen op de Zaanse Schans richten, maar ook naar de andere toeristische trekpleisters van Zaanstad gaan. Zo verblijven ze langer in de Zaanstreek en ondernemen ze meer in de streek. De opening van het VVV past in het streven van de gemeente Zaanstad om het toerisme een kwaliteitsimpuls te geven, zowel aan de aanbodkant als qua bezoekersaantallen. Bovendien draagt het beter uitdragen van de Zaanse trekkers bij aan de regionale behoefte om toeristen die Amsterdam en de Metropoolregio bezoeken, meer over de regio te verspreiden.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv, noord-holland

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.