Atilay Uslu, Corendon: Turkije en Griekenland maken volgend jaar comeback
![Atilay Uslu, Corendon: Turkije en Griekenland maken volgend jaar comeback](images/20160530_091454.jpg)
Turkije en Griekenland maken volgend jaar een comeback als toeristische bestemming. Dat is de overtuiging van de directeur van Corendon, Atilay Uslu. Toch gaat het deze landen op dit moment niet erg voor de wind. Uit recent onderzoek van NBTC NIPO Research blijkt dat de top 10 van buitenlandse zomervakantiebestemmingen dit jaar flink door elkaar wordt gehusseld. Waarbij Spanje (+18%), Italië (+19%) en Portugal (+14%) zich mogen verheugen op een groeiende populariteit, bestaan voor Turkije (-39%) en Griekenland (-29%) aanzienlijk minder vakantieplannen van de Nederlanders.
Dit jaar moet Turkije flink inleveren vanwege de toegenomen veiligheidsrisico’s in de regio. Dat vertaalt zich in flink minder toeristen. In april 2016 telde het land 28% minder toeristen, de grootste daling in 17 jaar tijd. Het aantal Duitsers, die de grootste groep toeristen vormen in Turkije, is met een derde gedaald. Het aantal Russen, die op de tweede plaats komen, daalde zelfs met tachtig procent. Spanje en Portugal profiteren maar zullen volgens Uslu zichzelf uit de markt prijzen waardoor Turkije volgend jaar een aantrekkelijk geprijsd alternatief zal zijn. Uslu sprak die verwachting uit op het 15-jarig jubileum van de HTRO-opleiding van Inholland in Haarlem.
Turkije komt weer helemaal terug
Voor Corendon zijn Turkije, Spanje en Griekenland de belangrijkste bestemmingen maar het bedrijf heeft flink op de Turkse markt moeten incasseren. De touroperator heeft daar 32% minder boekingen. Toch doet Corendon het nog redelijk want de hele markt krimpt naar verwachting met 40%. Overigens signaleert Corendon de afgelopen weken een kleine opleving in boekingen naar Turkije. Op het Inholland-jubileum sprak Uslu de verwachting uit dat Turkije volgend jaar weer flink in de belangstelling zal staan van de Nederlandse vakantieganger. Hij ziet dat Spanje en Portugal flink duurder worden waarbij sommige plaatsen ook nog eens toeristenbelasting invoeren. Daarmee worden Turkije en Griekenland volgend jaar een aantrekkelijk geprijsd alternatief voor de Nederlandse vakantiegangers.
Managementtips van Uslu
Voor de aanwezige studenten en alumni van Inholland had Uslu nog wel wat nuttige tips in de achterzak die hij rechtstreeks uit de Corendonpraktijk haalde. Zo houdt Corendon om de paar jaar het eigen bedrijfsmodel tegen het licht: "Je moet je eigen businessmodel altijd toekomstbestendig houden anders verlies je je bestaansrecht”, stelde hij. Zo heeft Corendon zich ontwikkeld van reisbureau naar touroperator, luchtvaartmaatschappij en hoteleigenaar. Voor Corendon is het beheersen van de complete keten een belangrijke overlevingsstrategie. Ook het spreiden van bestemmingen is erg belangrijk: "Als je een gezond bedrijf wilt hebben, moet je minstens drie landen bieden.” Waar de marges in de reisbranche flinterdun zijn is het volgens Uslu in de onderhandelingen altijd belangrijk om aan de ander te denken: "Zorg dat de andere partij ook geld verdient, daar word je zelf ook beter van.”
HTRO Haarlem
Inholland geeft op drie locaties Hoger Toeristisch Recreatief Onderwijs, in Rotterdam, Diemen en Haarlem. De opleiding in Haarlem vierde afgelopen donderdag haar 15-jarig jubileum. De opleiding startte in 2001/2002 onder roerige omstandigheden. Trieste hoogtepunten waren de aanslagen in New York, de inval in Afghanistan, de opkomst van Leefbaar Nederland met de aanslag op Pim Fortuyn. Mooie dingen waren er natuurlijk ook zoals de aankondiging van de verloving van Willem-Alexander en Maxima en Ajax die dat seizoen wél kampioen werd. Volgens opleidingsmanager Paul van de Bosch een roerig jaar dat nu nog invloed heeft op het dagelijks leven van de Nederlander. In de reisbranche zagen we toen nog heel veel reisbureaus en grote gevestigde namen in de touroperating. Zoover, Trivago en Airbnb moesten het daglicht nog zien. Inholland vernieuwt zijn opleiding vanwege de continu wijzigende omstandigheden doorlopend: "We weten niet hoe de wereld er over vijf jaar uitziet, daarom moet het onderwijs flexibel zijn", stelde Van den Bosch.